logo-white

Fortsatt fornøyde togpassasjerer

Togpassasjerene som reiste i sommer er fornøyde med togtilbudet. Det viser en fersk undersøkelse fra Jernbanedirektoratet.

Fortsatt fornøyde togpassasjerer, viser ny undersøkelse (Foto: Øystein Grue, Jernbanedirektoratet)

Passasjerene gir togselskapene 80 av 100 poeng på spørsmål om hvor tilfredse de er med togreisen i sin helhet. Undersøkelsen ble gjennomført i juli og august, og resultatet er på samme nivå som i samme periode i fjor. Togselskapene som er med i undersøkelsen er Vy, Go Ahead og SJ Norge, og alle oppnådde gode resultater.

– Det er fint å se en stabil utvikling i passasjertilfredsheten. Det har vært en ekstraordinær sommer med ekstremvær, og jeg vet togselskapene har jobbet hardt for å ivareta sine og andres reisende for å levere et så godt som mulig togtilbud gjennom sommeren, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Fritidsreisende mest fornøyd

Blant passasjerene i sommer er det de fritidsreisende som sier de er mest fornøyde, mens de som reiser regelmessig er minst fornøyd.

– Dette henger nok sammen med at det er en del planlagte avvik på sommeren som oppleves som belastende for de som pendler til og fra jobb, men som feriereisende er mer innstilt på. I tillegg kom de uplanlagte avvikene som følge av ekstremværet, forteller jernbanedirektøren.

I undersøkelsen måles det også hvordan de reisende opplever punktligheten. Togselskapene får 79 av 100 poeng, et poeng lavere enn i samme periode i fjor.  

– Punktlighet er et stort fokusområde som hele jernbanesektoren jobber hardt med å forbedre. Vi vet at det viktigste for passasjerene er at toget kommer og går når det skal, sier Sletta.

Ekstremvær ga stans i strekninger 

I august fikk ekstremværet Hans store følger for avviklingen av togtrafikken. Det medførte flere avvik på ulike strekninger over hele landet.

Dovrebanen og Rørosbanen ble midlertidig stengt på grunn av ekstremværet, og deler av Dovrebanen er fortsatt stengt etter Randklev bro i Ringebu kollapset. Det har påvirket innsamlingsmulighetene i undersøkelsen, og reisende på disse to strekningen er derfor ikke med i kundetilfredshetsundersøkelsen for perioden

Fakta om Jernbanedirektoratet

Jernbanedirektoratets rolle er å ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren. Det innebærer blant annet å kjøpe togtjenester, gjennomføre utredninger og analyser og å utvikle nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere. Samfunnsoppdraget er å jobbe for en effektiv, sikker og miljøvennlig jernbanesektor.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!