logo-white

Første langtur for A321

SAS’ første Airbus A321LR (Long Range) la onsdag den 22. desember ut på sin første langdistanseflyvning fra København til Washington DC. Det vil gå inn i normal trafikk den 27. mars 2022.

Business Class seating - SAS - A321 Long Range - Rutestart - Desember 2021
Business Class har 22 fully flat-seter (Foto: Andy Prhat)

Det nye flyet er utstyrt med et servicekonsept med tre produktklasser, som resten av SAS’ langdistanseflåte, og vil øke SAS’ fleksibilitet til å møte skandinaviske reisemønstre. A321LR er en del av SAS’ pågående flåtefornyelse og reduserer klimautslippene sammenlignet med tidligere generasjoner av lignende fly.

Flyet er såkalt «narrow body» med kun én midtgang, spesielt konfigurert til å fly lengre avstander enn en standard A321neo. De mindre flyene gir SAS muligheten til å fylle flyet på nye ruter og vil være et kjærkomment tilskudd til SAS’ langdistanseflåte. A321LR vil øke SAS’ fleksibilitet til å tilpasse seg endringer i etterspørselen etter nye ruter og destinasjoner.

SAS - A321 Long Range - Rutestart - Desember 2021
SAS nye Airbus A 321LR har plass til 157 passasjerer i tre klasser (Foto: Andy Prhat)

– Dette er en helt ny flytype for SAS, som er utrolig godt egnet til det skandinaviske markedet og nye reisemønstre til og fra regionen. Det gir SAS en mulighet til å tilby reisende flere interkontinentale ruter, færre mellomlandinger og kortere reisetider til og fra Skandinavia. Det nye flyet er utstyrt med et servicekonsept på linje med resten av SAS’ langdistanseflåte, og tilbyr passasjerene alle fordeler, komfortnivåer og valgmuligheter i våre produktklasser, sier kommersiell direktør Karl Sandlund i SAS.

A321LR tilhører den nyeste generasjonen fly og forventes å redusere klimautslippene med omtrent like mye som da SAS introduserte A320neo, som har et karbonavtrykk cirka 15-18 prosent mindre enn et fly av tilsvarende størrelse fra forrige generasjon.

– Å redusere karbonavtrykket i flybransjen er avgjørende, og SAS har som mål å lede an mot bærekraftige reiser. Vi har satt oss som mål å redusere CO2-utslippene med 25 prosent innen 2025. Den pågående flåtefornyelsen, inkludert nye langdistansefly, er en investering i mer bærekraftig luftfart, legger Sandlund til.

SAS’ nye A321LR gjennomførte sin første flyvning for SAS den 20. desember mellom København og Oslo. Det vil offisielt gå inn i normal drift den 27. mars 2022 og er planlagt å operere på ruter fra København til Washington, Boston og New York.

Airbus A321LR

  • Flyet har 22 Business, 12 Plus og 123 Go, noe som betyr totalt 157 seter i et fly med én midtgang.
  • Setene er spesielt valgt for A321LR for å optimalisere komforten i alle tre produktklassene for å møte forventningene til reisende som flyr ofte.
  • Setene på SAS Business er fully flat-seter, og det er forskjellige stemningslysscenarier i kabinene, samt høyhastighets Wi-Fi.
  • Hvert sete er utstyrt med IFE-skjermer, strøm til PC og/eller hurtiglader USB.
  • Det reduserte støynivået inne i kabinen vil ytterligere forbedre reiseopplevelsen om bord.

Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER og HER

SAS - A321 Long Range - Rutestart - Desember 2021
SAS Airbus A 321LR (Foto: Andy Prhat)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Kilde:/skjermdump: Flightradar24.com)

Avinor: Forsiktig åpning av luftrommet over Sør-Norge

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker