logo-white

Fjord Line holder stø kurs mot overskudd i 2015

MS Bergensfjord på vei inn til Bergen (foto: ©otoerres)
MS Bergensfjord på vei inn til Bergen (foto: ©otoerres)

Fjord Line har i 2014 faset inn et nytt cruiseskip på Vestlandslinjen, samt opprettet ny linje mellom Norge og Sverige hvor ombygde Oslofjord er satt i drift.

I tillegg har Fjord Line drevet kraftig markedsføring av den nye Østlandsruten og ikke minst den nye cruisefergen som ble innfaset den 1. juli i fjor. Resultatet hittil i år gjenspeiler de planlagte oppstartskostnader for de tre nye skipene samt nye ruter og Fjord Line fikk følgelig et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) på minus 67,5 millioner kroner etter årets seks første måneder.

— Regnskapet for 2014 vil vise underskudd, men fra og med 2015 skal Fjord Line tjene penger, sier administrerende direktør Ingvald Fardal. Driftsinntektene i Fjord Line-konsernet utgjorde 282 millioner kroner i første halvår, mot 160 millioner kroner etter samme periode i fjor.

— Veksten skyldes at MS «Stavangerfjord» i mars fikk følge av MS «Bergensfjord», slik at to store og miljøvennlige cruiseferger nå seiler med daglige avganger på linjene Bergen — Stavanger — Hirtshals og Hirtshals — Langesund. Både i passasjer- og godsmarkedet har inntektsutviklingen vært meget positiv, opplyser Fardal.

Fra en av luksussuitene om bord i MS Stavangerfjord (foto: ©otoerres)
Fra en av luksussuitene om bord i MS Stavangerfjord (foto: ©otoerres)

Det totale antallet passasjerer som seilte med Fjord Line i første halvår var 278 045, mot 128 460 passasjerer i samme periode i 2013. Antall fraktenheter var ved halvårsskiftet kommet opp i 23 249, mot 8 217 enheter etter de seks første månedene i fjor.

Fjord Line startet 20. juni seilinger med ombygde MS «Oslofjord» mellom Sandefjord og Strömstad og kostnader knyttet til etablering av den nye linjen er belastet halvårsregnskapet.

– Vi har hatt en meget tilfredsstillende sommer med godt belegg og høy regularitet på alle våre fire linjer. Driftsorganisasjonene både på skipene og i alle våre syv havner er godt innkjørt. Ved at det i vår ble gitt tillatelse til bunkring av flytende naturgass (LNG) med passasjerer om bord i Risavika ved Stavanger har vi eliminert en betydelig kostnad knyttet til transport av LNG til Danmark. Fjord Lines kostnader til finansiering av de to nybyggene er også nylig blitt redusert som følge av den langsiktige låneavtalen med Den europeiske investeringsbank (EIB). Alt i alt seiler vi dermed nå i farvann som også driftsøkonomisk er smulere, understreker Fjord Line-sjefen.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!