logo-white

Et reiseliv i endring: Er du en “Excited Experientialist” eller en “Travel Tech-fluencer” i 2033?

En studie utarbeidet av Northstar Research Partners på vegne av reiseteknologiselskapet Amadeus definerer fire nye profiler av reisende – såkalte Traveler Tribes – som vil utmerke seg det neste tiåret. Fremtidens reisendeprofiler er tatt frem ved hjelp av en kombinasjon av en global undersøkelse blant mer enn 10 000 reisende i 15 land, ekspertintervjuer, 5.8 millioner datapunkter og bruk av psykografiske segmenteringsteknikker

Ny studie fra Amadeus: Er du en “Excited Experientialist” eller en “Travel Tech-fluencer” i 2033? (bildekilde: amadeus)

Med et estimert antall på 474 millioner internasjonalt reisende i perioden januar til juli 2022, sammenlignet med 175 millioner i 2021, er internasjonalt reiseliv i ferd med å slå tilbake etter utfordringene de senere år.

Men hvordan reiser vi i 2033? En global studie – Traveler Tribes 2033 – den tredje i rekken i en serie som ble lansert i 2007, peker på fire såkalte Traveler Tribes som vil utvikles de kommende 10 årene. Studien analyserer de fremtidskreftene og faktorene som vil komme til å påvirke reisebransjen, i tillegg til å se på reisendes karaktertrekk, adferd og preferanser som er i ferd med å utvikle seg, for å forstå hva det er reisende vil ha et tiår fra nå.

Studien indikerer at mange reisende vil være åpne for ny teknologi, og at mange ønsker å reise mer bærekraftig. Samtidig er noen reisende bekymret for den enormt hurtige utbredelsen av teknologi og et økt behov for cyber-sikkerhet og beskyttelse av personlige data og privatliv, og hele reisebransjen må jobbe sammen for å sikre at alle reisende kan nyte godt av teknologiske fremskritt og nyvinninger.

Ved å bevege seg vekk fra tradisjonell segmentering, og i stedet benytte en psykografisk innfallsvinkel, peker studien på fire Traveler Tribes som forventes å være dominerende i 2023:

  • Excited Experientialists – denne gruppen har en “la oss prøve og se hva som skjer”-mentalitet til det å reise, og livet generelt. 44% er uten barn, og har en middels til høy inntekt og fleksible arbeidsmuligheter, noe som gir dem mulighet til å enkelt utforske verden. De har en “YOLO (you only live once)”-holdning, og er mer tilbøyelige enn andre reisende til å agree på instinkt. Dette gjør dem til 2033’s anti-planleggere, og de foretrekker mindre forutsigbare og mer spennende overnattingsopplevelser. De er også positive til teknologi som hjelper dem å forenkle og forkorte visse elementer av reisen, og mange forventer å bruke kunstig intelligens (KI) på flyplasser.
  • Memory Makers – denne gruppen har en enklere tilnærming til det å reise. For dem handler det om å besøke ulike steder og skape minner. 44% er 42 år eller mer, og de er vanestyrt når de reiser. Fremtiden kan virke litt skremmende for dem. De verdsetter mennesker mest, og legger mindre vekt på teknologi og bærekraft, og finner trygghet i eksisterende metoder. På tross av en viss skepsis til teknologi viser de likevel interesse for løsninger som bruker virituell virkelighet (virtual reality, VR) og utvidet virkelighet (augmented reality, AR) for å kunne «prøve ut» reiser før de kjøper. Majoriteten av gruppen anså det som sannsynlig at de ville benytte seg av denne type løsninger.
  • Travel Tech-fluencers – denne gruppen inkluderer dagens unge forretningsreisende, som har et fremtidsrettet perspektiv på livet. 48% av Gruppen er under 32 år, og deres perspektiv symboliseres av hvor mye teknologi de eier eller har tilgang til og benytter seg av. Det er dog en viss uenighet innen denne gruppen når det gjelder hva som både engasjerer og bekymrer dem når det gjelder fremtidens teknologi og reiser. Mange ønsker å reise mer bærekraftig, men de virker mer bevisst på bærekraftige alternativer for transport enn for overnatting.
  • Pioneering Pathfinders – dette er mennesker som lever et fartsfylt liv, alltid på jakt etter det neste eventyret. De er midt i livet, med 82% av dem mellom 23 og 41 år. De liker å planlegge, men er heller ikke redd for å ta risiko og er åpne for nye opplevelser. Personer i denne gruppen er mer villig enn noen andre til å la bærekraft påvirke valgene de tar. De vil også i 2023 være svært komfortable med å bruke alle mulige former for alternative betalingsløsninger, det være seg via kryptovaluta eller virituell virkelighet-teknologi.

Decius Valmorbida, President, Travel, Amadeus:

– Som bransje ønsker vi å bygge reiseopplevelser som både inspirerer reisende og er inspirert av dem. Og det kan vi bare gjøre gjennom å forstå hva reisende vil ha, både nå og i fremtiden. Når vi ser fremover er det åpenbart at kravene en «Excited Experientalist” vil stille vil være svært forskjellige fra de en «Memory Maker» har. Etterhvert som teknologien utvikler seg, for eksempel med kunstig intelligens, biometri og Metaverse, vil vi kunne skape mer skreddersydde opplevelser som bedre treffer de ulike typer reisende, enten de ønsker seg fart og spenning eller trygghet og komfort.»

Paco Pérez-Lozao Rüter, President, Hospitality, Amadeus:

– Det å reise handler om de stedene vi besøker, der vi velger å bo, og de opplevelsene vi har. Det er også mange av oss som synes det er viktig at vi påvirker stedene vi besøker på en positiv måte når vi reiser, og dette forventes å bli enda viktigere for flere fremover. Våre preferanser som reisende fortsetter å utvikle seg og endres, og denne studien gir oss et glimt av fremtiden. Vi har ulike behov avhengig av type reise, hvem vi reiser med, og hva vi ønsker å oppleve. Utfordringen for bransjen er å tilpasse oss disse stadig endrede behovene, og å sikre at ulike destinasjoner og overnattingssteder leverer det reisende vil ha.»

Dette er den tredje studien i Amadeus’ «Traveler Tribes»- prosjekt. Den første ble lansert i 2007, og den andre kom i 2015. Prosjektet er en del av Amadeus’ visjon og løfte om å være pådriver for innovasjon innenfor reiser i global skala, og skape bedre opplevelser for reisende og reiseselskaper verden over.

Jack Miles, Lead Researcher og Senior Director, Northstar:

– Å spå om fremtiden er vanskelig, spesielt innenfor reiser. Dette er fordi reiser handler om mennesker, og hvordan de tenker og agerer – noe som er komplekst ettersom mennesker ikke alltid er rasjonelle. Men, ved å kombinere dyptgående forskning blant reisende, basert på adferdsvitenskap og forbrukerpsykologi, med ekspertuttalelser fra ulike fagfelt som prognoser, teknologi og akademia, samt store mengder data-analyse, har denne studien avdekket mye som kan være til hjelp for å forstå de reisende og deres fremtidige adferd. Dette gjelder alt fra viktigheten av – og utfordringene med – bærekraft til å forsikre reisende om reiseteknologiens endrede rolle. En ting er derimot sikkert, og det er at reiser vil fortsatt spille en stor og viktig rolle i å berike våre liv i tiden frem mot 2033»

Mer informasjon om studien og de ulike Traveler Tribes finner du HER (ekstern lenke) .

Ta Amadeus uformelle quiz for å finne ut hvilken Traveler Tribe du tilhører! Quizen finner du HER

Flere nyheter og artikler om Amadeus finner du HER

Flere B2B-nyheter finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy