logo-white

Elektriske sparkesykler: – For få kjenner reglene

Debatten rundt elektriske sparkesykler blir hetere og hetere jo flere utleiesykler som kommer på gatene. De fleste bruker syklene ansvarsfullt, men noen bryter reglene. – Vi reagerer på hvor mye ulovlig og farlig kjøring som foregår på de elektriske sparkesyklene. For få kjenner hvilke regler som gjelder. Konsekvensen er at mange lever farlig, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Elektrisk Sparkesykkel - Gate - Trafikk - illustrasjon - NAF
Den feilen som nok gjøres oftest er at sparkesyklister tror de er fotgjengere. Det er ikke riktig. Med elektrisk sparkesykkel skal man oppføre seg som om man er en syklist. (Foto: NAF)

Nå er det møter på regjeringsnivå om fremtiden til sparkesyklene. Noe av ansvaret ligger på selskapene, men brukerne har et stort og selvstendig ansvar for egen og andres trafikksikkerhet. NAF frykter at om ikke brukerne tar seg sammen så vil tilbudet bli svekket. Det går i siste instans ut over alle.

– Vi ser jo at folk kjører i fylla, man kjører to på én sykkel, det kjøres på rødt lys, og man svitsjer mellom fortau og veibane. Såkalt mikrotransport skulle være et gode, og vi har vært med på å heie dette fram, men det har blitt et farlig leketøy for noen. Det går ut over trafikksikkerheten og alminnelige folks og fotgjengeres trygghetsfølelse, sier hun.

Den feilen som nok gjøres oftest er at sparkesyklister tror de er fotgjengere. Det er ikke riktig. Med elektrisk sparkesykkel skal man oppføre seg som om man er en syklist.

– Som sparkesyklist er du ikke fotgjenger. Du vise hensyn og kjøre i gangfart på fortauer hvor det er andre gående, og bruke veibanen når du skal ha større fart enn 5-7 km/t, sier hun.

Her er feilene mange gjør på elektrisk sparkesykkel:
  • To på én sparkesykkel (maks vektgrense er 100 kilo)
  • Brukes av personer under 18 år (utleiers aldersgrense)
  • Kjøring på rødt lys
  • Kjøring på fortau i høyere fart enn gangfart
  • Kjøring på fortau slik at man er til hinder for fotgjengerne
  • Kjøre over fotgjengerfelt uten å se seg for.
  • Hensette kjøretøyet til hinder for andre
  • Veksle brått mellom fortau og veibane
  • Kjøre i fylla
  • Større fart enn 25 km/t (ned bakker)

Det er ikke påbudt med hjelm på sparkesykler, men NAF anbefaler dette på samme måte som å bruke hjelm under sykling.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Luksushotellet The Mora Zanzibar ligger ved vakre Muyuni Beach (Foto: TUI)

TUIs nye varemerke tar luksus til nye høyder

Torsdagen den 13 juni välkomnades Air Canada på Stockholm Arlanda Airport med en invigningsceremoni inför de första flygningarna till Toronto och Montreal. På ceremonin deltog H.E. Jason LaTorre, Kanadas ambassadör i Sverige, Jonas Abrahamsson, vd Swedavia, och MD, International Sales, Mr. Rocky Lo, Air Canada. Med två direktlinjer till Toronto och Montreal fem gånger i veckan blir Air Canada ett viktigt tillskott till Stockholm Arlanda och kopplar samman den svenska huvudstaden med Kanada såväl som den nordamerikanska marknaden. (Bildkälla: Swedvia)

Air Canada på Stockholm Arlanda Airport med nya linjer till Toronto och Montreal

Solsenger og paraplyer - Paleochora - Chania - Kreta - Hellas - Apollo

Hellas er sommerens store ferievinner!

(Foto: John McArthur / Unsplash)

Amadeus styrker sin posisjon innen flydistribusjon

Arctic Race of Norway byr på naturopplevelser få andre kan matche. Og kanskje er det det som skal til for at Chris Froome og Mark Cavendish tar turen til Nord-Norge (Foto: Rune Dahl/Arctic Race of Norway)

Ni Tour de France-lag til Arctic Race of Norway