logo-white

Dronebruk nær flyplasser kan føre til krav i millionklassen

En kollisjon mellom fly og drone kan få fatale konsekvenser. Nå ønsker Avinor at droneflyvere skal ta i bruk en app som gjør det trygt og lovlig å fly drone.

Dronebruk i nærheten av flyplasser kan føre til erstatningsansvar i millionklassen (Ill. foto: ©otoerres)

Uforsvarlig og ulovlig bruk av droner er et økende problem. På Oslo lufthavn har det i snitt vært rapportert om 50 ulovlige flygninger i måneden siden april.

Axel Knutsen - Droneekspert - Avinor
Axel Knutsen (Foto: Avinor)

– I verste fall kan en kollisjon mellom fly og drone føre til et flyhavari. I Avinor ser vi svært alvorlig på dronebruk rundt lufthavnene, og vil politianmelde enhver sak hvor droner utgjør en fare for flytrafikken, sier Axel Knutsen, leder for droneprogrammet i Avinor.

Brudd på regelverket kan føre til store personlige konsekvenser for droneføreren. Dersom en flyplass må stenge fordi det er observert en drone i området, kan det utløse et erstatningsansvar i millionklassen.

– Vi har heldigvis ikke hatt større ulykker grunnet bruk av droner i Norge frem til nå, men det har vært flere tilfeller hvor det har kraftig forstyrret flytrafikken ved flere av Avinors lufthavner, forteller Knutsen.

Dette får store konsekvenser for passasjerer, flyselskaper og lufthavnen selv i form av forsinkelser, kostnader og re-ruting av trafikk.

– Flere dronebrukere har fått store bøter etter ulovlig flygning, legger han til.

Søk om tilltatelse via app

Ninox Drone er en applikasjon som er utviklet for å gi bedre forståelse av luftrommet hos dronebrukere. I appen kan dronebrukere få oversikt over hva som er lovlig og ikke.

– Via Ninox drone kan du be om tillatelse for å fly rundt 17 av Avinors lufthavner. Ved hjelp av effektive digitale hjelpemidler effektiviseres søknads- og godkjenningsprosesser som tidligere gikk manuelt, forteller Knutsen.

For flygelederne i lufttrafikktjenesten vil dette bety at deres arbeidsoppgaver i større grad digitaliseres, mens det for dronebrukere medfører en enklere kommunikasjon, bedre tilgang til informasjon om luftrommet og det regelverket som gjelder.

– Dette er en vinn-vinn-situasjon for dronebrukere og flygeledere. Ved å planlegge flygningene i applikasjonen vil du umiddelbart få tilbakemelding om det kreves en tillatelse fra Avinors lufttrafikktjeneste for å gjennomføre flygningen, sier Knutsen.

Avinor samarbeider også med Norsk luftambulanse om et nytt dronevarslingssystem, som gir helikopterpiloter varsel dersom de flyr i nærheten av drone.

Les også: Nytt system vil varsle piloter om droner (juni 2022)

Retningslinjer for dronebrukere

Avinor har utviklet fem hovedregler for å unngå ulykker ved lufthavnene: 

  • Du skal alltid kunne se dronen og fly den på en hensynsfull måte. Aldri fly i nærheten av ulykkessteder.
  • Ikke fly nærmere enn 5 km fra lufthavner med mindre annet er avtalt.
  • Ikke fly høyere enn 120 meter over bakken.
  • Ikke fly over festivaler, militære områder eller sportsarrangementer. Hold en avstand på 150 meter.
  • Ta hensyn til andres privatliv. Husk reglene for bruk av foto og video av andre personer.

I tillegg er det laget egne retningslinjer for hver enkelt lufthavn. Reglene samt kart finner du HER

Førere av hobbydrone må sette seg inn i dronereglene som du finner HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy