logo-white

Color Line starter ny godslinje mellom Norge og Tyskland

Color Line styrker frakt som forretningsområde og dobler kapasiteten for transport av gods mellom Norge og Tyskland. Selskapet har kjøpt ro-ro skipet M/S Finncarrier og planlegger å sette skipet i rute mellom Oslo og Kiel i januar 2019. Både Norge og EU prioriterer å flytte transport av gods fra vei til sjø og bane.

Finncarrier (Foto: Finnlines)

– Kjøpet av det nye godsskipet er godt tilpasset Color Lines miljøprofil, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Skipet er bygget i 1998 hos Fosen Yard, og fikk i 2016 installert rensesystem for eksos (scrubber), og vil gi et nytt og viktig bidrag for effektiv og miljøvennlig transport av gods sjøveien mellom Norge og Kontinentet.

– Etableringen av et separat ro-ro tilbud representerer et nytt aktivitetsområde for Color Line, og inngår i selskapets vekstambisjoner fra et norsk ståsted, sier konsernsjef Kleivdal.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.

Norge er en halvøy i Europa og Oslo er en av Europas raskest voksende byer med stort behov for miljøvennlig og effektiv transport av varer. Både Oslo havn og Kiel havn legger til rette for økt, miljøvennlig trafikk, og det nye skipet vil gjøre det mulig for mange vareeiere og transportører å velge sjøveien.

– Med det nye ro-ro tilbudet vil Color Line bidra til å overføre store mengder godstransport fra vei til sjø, og vil være et attraktivt tilbud til import- og eksportindustrien, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

Finncarrier (Foto: Finnlines)

Det nye ro-ro skipet vil ha en kapasitet på 36 000 trailere årlig og vil gå mellom Oslo og Kiel seks ganger per uke med plass til 120 trailere per avgang. Det innebærer en dobling av godskapasiteten til Color Line direkte sjøveien mellom Kontinentet og Norge.

Color Line har vært et foregangsrederi på miljøsiden med byggingen av Norges første høyspente anlegg for landstrøm i Oslo i 2011. Rederiet har i dag etablert landstrøm i alle havner selskapet trafikkerer i Norge, og det arbeides for å etablere landstrøm også i Kiel.

– Godstransport til sjøs forurenser mindre enn andre transportformer, og en moderne, miljøvennlig og effektiv havn er derfor et viktig klimatiltak, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line.

Color Line har under bygging verdens største plug-in hybrid skip med levering fra Ulstein verft i mai 2019.

Fakta om MS Finncarrier:

  • Skipstype:      Ro-ro transportskip
  • Lanemeter:    1 775
  • Ytre mål:        Lengde 154,5 m, bredde 22,7 m, dypgående 6.95 m DWT: 8 853
  • Isklasse:        1A Super
  • Service fart:   20 knop
  • Byggeår:        1998
  • Verft:              Fosen Yard

Les flere saker om Color Line HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport