logo-white

«Color Hybrid» tildelt Next Generation Ship Award

Color Line`plug-in hybridskip med arbeidsnavnet «Color Hybrid» kåret til vinner av Next Generation Ship Award under Nor-Shipping i Oslo. Med fokus på innovasjon, hedrer prisen det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Fartøyet er designet av Fosen Yard og bygges av Ulstein Verft for eieren Color Line. Prisen ble utdelt av H.K.H. Kronprins Haakon.

“Color Hybrid” vil bli 160 meter lang, ha plass til rundt 2000 passasjerer og 400-500 biler. (ill.tegning: Color Line)

– Vi er stolte av å vinne denne prestisjefylte prisen, og det er svært gledelig at norsk verftsindustri har vist seg internasjonalt konkurransedyktig, og at Color Line bidrar til en videreutvikling av en mer miljøvennlig norsk maritim næring, sier konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal.

–  Dette er en viktig milepæl for oss, og vi ser frem til en nyskapende prosess og et godt samarbeid med Color Line de neste to årene, sier konsernsjef i Ulstein Group, Gunvor Ulstein.

Les også: Ulstein Verft skal bygge Color Lines nye hybridskip

«Color Hybrid» er et plug-in hybridskip, der batteriene lades opp via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra eget landstrømanlegg, eller ved at batteriene lades om bord fra skipets generatorer.

– Satsing på miljø og bærekraft er en akselerator for Color Line, som har installert landstrømanlegg i alle havner som selskapet anløper i Norge, sier Trond Kleivdal.

Verdens største plug-in hybridferge vil være 160 meter lang, og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og ca 500 biler. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige, og vil representere et utvidet og forbedret servicetilbud om bord og dermed en ny og bedre reiseopplevelse. (illustrasjon: Color Line/ Ulstein Verft)

Det nye skipet skal leveres våren 2019, og skal trafikkere ruten mellom Sandefjord og Strømstad. Skipet vil gå på batterier inn og ut av fjorden til Sandefjord. Skipet vil derfor ikke gi utslipp av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området. Skipet tar også i bruk nye løsninger for støyreduksjon. Den ytre støyen ved lav hastighet målt i 100 meter avstand fra fartøyet, vil være langt lavere enn støyen som kommer fra en normal samtale.

Ifølge juryen viser årets vinner innovasjon og en ambisjon, som leder den maritime næringen videre til en grønnere, mer lønnsom og mer bærekraftig fremtid.

Hybridskipet vil være 160 meter langt og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og 500 biler.

Fakta om skipet:

  • Skipstype: Plug-in hybrid
  • For bygging ved Ulstein Verft AS
  • Antall passasjerer: 2 000 / antall mannskap: 100
  • Antall biler: 500
  • Ytre mål: Lengde 160 m, bredde 27.1 m, dypgående 6.0 m
  • Byggestart: Juli 2017 Levering: Mai 2019

Les flere saker om Color Line HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker