37 prosent av alle personbiler i Bergen er helt elektriske. Oslo kommer på andreplass av de norske byene med 34 prosent. – Norge leder an i Europa på elbil, og byene går foran, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
Landsgjennomsnittet for andelen elbiler i bilparken er på 21 prosent. Tallene er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) for januar i år. Til sammenlikning utgjorde elbiler 3,97% av bilparken i Sverige, 3,72% i Danmark, og 3,44 prosent i Nederland i 2022. Det viser tall fra EU-kommisjonen.
– Det er ingen byer der det grønne bil-skiftet har kommet så langt som i Bergen. Så langt vi vet har Bergen den høyeste elbil-tettheten i Europa. Byen er på vei til å nå sine mål for utskiftning av bilparken, sier Handagard.
Elbil-andelen i Norges seks største byer:
- Bergen: 37 prosent
- Oslo: 34 prosent
- Trondheim 28 prosent
- Kristiansand: 28 prosent
- Stavanger: 26 prosent
- Tromsø: 15 prosent
Lave bompenger viktig elbilfordel
Det finnes imidlertid én kommune i Norge som slår Bergen – og det er Askøy. Her er 41 prosent av alle personbiler helt elektriske.
– Bompengefritaket har nok gjort at en del kommuner har usedvanlig høy elbiltetthet, sier Handagard. – Vi ser det samme i andre kommuner som ligger utenfor store bomringer, som Lørenskog, Bærum, Lier og Malvik. Alle disse kommunene har en elbilandel på over 30 prosent, sier hun.
Les også: Over 600.000 elbiler på norske veier (mars 2023)
Ikke behov for flere restriksjoner
Hele én av tre oppgir lave bompenger som en viktig grunn til å velge elbil i NAFs Elbilbarometer fra januar i år. Å ikke øke bompengene for elbilistene er altså et viktig grep byene kan ta for å bidra til fortsatt utskiftning av bilparken.
– Vi mener tiltak som lavere bompenger og å bygge ut kommunal lading bør prioriteres, foran det å stramme inn overfor andre kjøretøygrupper. Med en så sterk vekst i elbilandelen som byer som Oslo og Bergen har, faller behovet for nullutslippssoner bort, sier Handagard.
Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER og HER
Kilde: OFV (2023), og EU-kommisjonens Alternative Fuels Observatory