logo-white

Avinor skal effektivisere virksomheten

Avinor ønsker å redusere kostnadene og styrke konkuranseevnen. Målet er 600 millioner kroner i reduserte årlige driftskostnader fra og med 2018.

Stavanger lufthavn Sola er (per 2015) den tredje største av Avinors flyplasser i Norge (©otoerres)
Stavanger lufthavn Sola er (per 2015) den tredje største av Avinors flyplasser i Norge (©otoerres)

For perioden 2015-2018 er målet en samlet kostnadsreduksjon på i alt 1,5 milliarder kroner i forhold til gjeldende planer.

Dag Falk Petersen (foto: ©otoerres)
Dag Falk Petersen (foto: ©otoerres)

– Forbedringsarbeidet skal styrke Avinors konkurransekraft, og komme kundene og samfunnet til gode. Våre konkurrenter i nabolandene reduserer avgiftene. Samtidig går flyselskapene gjennom store strukturelle endringer. Avinor må ta sin del av ansvaret for å styrke luftfartens konkurransekraft, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Han understreker at endring og effektivisering også er nødvendig for å kunne håndtere en periode med lavere trafikkvekst og inntjening.

I perioden september 2014 til januar 2015 er det gjennomført analyser i Avinor som har synliggjort hvilke muligheter som eksisterer i forhold til å kunne modernisere og effektivisere selskapet. Det har vært gjort gjennom analyser av kostnadene og den historiske utviklingen av antall årsverk. Man har også sammenlignet med lignende virksomheter.

– Vi har konkludert med at det er et effektiviseringspotensial i konsernet, innen stab- og faglige støttefunksjoner, innen driften av lufthavner og flysikring, samt på området standardisering og effektivisering av infrastruktur. Det er også identifisert konkrete initiativer som vil bidra til økt produktivitet gjennom automatisering, bedre utnyttelse av kapasitet og konkurranseutsetting av tjenester der det er hensiktsmessig, sier konsernsjefen.

Målsettingene for effektiviseringsprogrammet er nå etablert. I den neste fasen vil det bli utarbeidet en detaljert tiltaks- og gjennomføringsplan, herunder en beskrivelse av bemanningsmessige konsekvenser. Prosessen gjennomføres i nær dialog med de ansattes representanter. Konsernstyret og eier (Staten) er også informert.

Oslo lufthavn Gardermoen er per 2015 Nordens største offentlig eide flyplass (Oslo Lufthavn)
Oslo lufthavn Gardermoen er per 2015 Nordens største offentlig eide flyplass (Oslo Lufthavn)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker

British Airways celebrates 70 years of flying to Chicago (photosource: ba.com)

As it celebrates 70 years of flying to Chicago, British Airways proves its commitment with third daily service and enhanced customer experience

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk