logo-white

Circle K har passert 400 hurtigladere i Norge

Circle K har nådd en ny milepæl og har nå over 400 hurtigladere for elbil fordelt på 90 stasjoner.

Circle K -Ladestasjon - Elbiler - 2020
Circle K har nådd en ny milepæl og har nå over 400 hurtigladere for elbil fordelt på 90 stasjoner. (Foto: Circle K)

– Målet om 500 ladere på Circle K-stasjonene i Norge før sommeren er innen rekkevidde, samtidig øker vi satsingen på de raskeste laderne for å tilby en bedre kundeopplevelse til de mange bilistene som også kan lade på såkalte lynladere, sier Maria Estenstad Friis, produktsjef for hurtiglading i Circle K.

Maria Estenstad Friis - Produktsjef - Hurtiglading - Circle K
Maria Estenstad Friis, produktsjef for hurtiglading i Circle K. (Foto: Killian Munch, Circle K)

Circle K har etablert både 50 kW- og 150 kW-ladere (lynladere) under egen merkevare til nå. 50 kW-ladere er rimeligere og kan gjøre det enklere å bygge ut nettverket, samtidig har stadig flere elbilister kjøretøy som kan utnytte kapasiteten i de hurtigste laderne.

– Vi har 30 ladere med en kapasitet på 150 kW, og før sommeren vil vi være oppe i nærmere 70 lynladere. I tillegg kommer tilbudet fra våre partnere IONITY, Tesla og Grønn Kontakt på en lang rekke stasjoner, sier Maria Estenstad Friis.

Circle K leder an

I 2019 ble det etablert totalt 713 nye hurtigladere i Norge. Circle K er fornøyde med at 1 av 4 nye hurtigladere/lynladere ble etablert på en Circle K-stasjon.

– Ettersom Circle K og våre partnere etablerer en stor andel lynladere er vi stolte av at nærmere 40% av ny hurtigladekapasitet ble etablert på Circle K-stasjoner, understreker produktsjefen.

Selv om Circle K satser kraftig på utbygging av ladere, og er blant annet eneste energistasjonskjede med egne hurtig- og lynladere under eget merkevare, ser selskapet at det er en utfordring med å installere flere ladere i distriktene grunnet blant annet effekttariff.

– Vi ønsker å bygge flere ladere over hele landet, også i distriktene, men for at vi skal forsvare å etablere ladere også på destinasjoner med lavere elbiltrafikk der det også gjerne er større utfordringer med ujevn ladetrafikk gjennom uken og dagen, kan vi ikke gå i minus på driften. Vi er glade for signalene som nylig kom fra NVE om å etablere et mer rettferdig tariffsystem, men fordi NVE vil gi nettselskapene stor frihet til å justere på fast nettleie og tidsdifferensiere effektleddet, kan det fortsatt gjøre at nettleiekostnadene for en ladestasjon blir svært høye, sier Estenstad Friis.

En annen utfordring for å holde et bra tempo på utbyggingen er at det er ulike rammevilkår og søkeprosesser hos kommunene og nettselskapene, noe som gjør det mer komplisert og tidkrevende å bygge nye ladere.

Flere relaterte saker finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

The Fjords DA har motteke fleire prisar for sine tre innovative fartøy i Vision-klassen. To av desse går på Nærøyfjorden, medan det tredje fartøyet opererer i Oslofjorden. Selskapet har i tillegg aktivitet med fleire båtar i Geiranger og Hardanger (Foto: Sverre Hjørnevik)

Norway’s Best Group blir eineeigar i The Fjords

(Foto: VisitTampaBay/ Rob Harris)

Gratis i Tampa Bay

(Foto: Ministry of Heritage and Tourism Sultanate of Oman)

St. Regis åpner hotell i Muscat

(fotokilder: fundaciomallorcaturisme.net/related.dk)

Lær mer om lokal keramikk på Mallorca

Se utover store deler av Norge fra Gaustatoppen på 17. mai! (Foto: Guro Skaara)

Anbefalte turer for fridager og nasjonaldagen