logo-white

De store reisetrendene for 2020-årene

Nordmenns reisevaner har aldri vært statiske – de forandrer seg fra år til år. I disse tider gjennomgår reisevanene større endringer, og bevisstheten omkring reiser er større enn noen gang. Flere av de trendene som både Ticket og resten av bransjen ser inn i dette nye tiåret viser et mer bærekraftig og bevisst reisemønster, med fokus på nye, litt mindre besøkte reisemål, avslapping og helse – gjerne med naturen i sentrum.

Yoga -Strand - Palmer - Syden - Ticket
Yoga på stranden i syden (pressebilde: ticket)

– De trendene vi ser for 2020 og fremover er mer bærekraftige, mer langsiktige og går dypere enn tidligere trender, sier Ellen Wolff Andresen, som er markeds- og administrasjonssjef hos Ticket.

Motarbeider overturisme

I løpet av de siste årene har en økende tendens vært å besøke såkalte second cities – ikke besøke landets mest populære by eller turiststed, men isteden velge mindre besøkte steder med færre turister.

Dette er en fordel både for besøkere og lokalbefolkningen: Besøker møter ofte et mer genuint sted, preget av det lokale livet enn en turisttilpasset metropol, og de lokale næringsdrivende får inntekter fra turistene.

Å besøke steder som er mindre utforsket er også en måte å fortsatt oppdage verden på, samtidig som risikoen for overturisme med de negative konsekvenser det medfører motarbeides.

Fokus på avslapping og avlogging

Tidligere opplevelsestrender der eventyr står i sentrum møtes nå av en motsatt trend der avslapping er i fokus. Dette handler nødvendigvis ikke om å gå tilbake til å slappe av på en solseng, men heller å fokusere på at ferien skal gi total avkobling, ro og fred, og ikke minst å logge seg av så mange digitale kanaler som mulig. Alt for å få maksimalt ut av den restitusjonen som jo en utenlandsferie kan gi.


Holistisk helse i fokus – naturen i sentrum

Et helhetssyn på helse kommer stadig mer i fokus – og dette følger med oss også på en feriereise. Flere etterspør vellaget, økologisk, sunn og god mat på ferien og legger ofte inn treningsøkter – som gjerne kan være for eksempel avslappende yoga.

Naturopplevelser blir viktigere og flere reisende søker seg til naturnære reisemål utenfor byene der avkoblende ferie kan kombineres med flott fotturer i vakre omgivelser. 

Senere bestillinger 

Trenden med å bestille utenlandsreisen tidligere og tidligere, som Ticket har sett over flere år, ser ut til både å stoppe opp og faktisk snu. I år bestiller nordmenn ferien sin tettere på avreisedatoen enn tidligere. Dette er i hovedsak en konsekvens av at det store trykket på bestilling av feriereiser har avtatt noe.

Så sent som i 2019 var prisene best så langt før avreise som mulig. Som følge av dels den varme sommeren 2018 og dels tilpassingen av utbudet som reisearrangørene har gjort i løpet av foregående år så er trenden nå motsatt, og nordmenn generelt bestiller utenlandsferien sin tettere på avreisen enn tidligere.

Bærekraft – en del av å oppdage verden

Bærekraft innen reisebransjen er i aller høyeste grad aktuelt. Nordmenn, som generelt sett er veldig bereiste, stiller stadig høyere krav til aktører i bransjen om å utvikle mer bærekraftige ferieløsninger.

Det har kommet inn en mer helhetstenking omkring bærekraft på ferien. Alt fra valg av reisemål, flyselskap og valg av direktefly til å tenke bærekraft på reisemålet er viktig for mange – nå og i fremtiden.

Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Radisson Hotel Group)

Nye Radisson Blu Scandinavia Hotel, København

(Fotokilder: VIVA Cruises/USN)

VIVA presenterer eksklusivt vintercruise langs den pittoreske Seinen

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian starter “nissefly” fra London og München

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft