SAS fraktet 2.3 millioner passasjerer med sine rutefly i november. Det er 1.8 prosent flere enn samme måned ifjor. Trafikkøkningen var størst på de interkontinentale rutene og på innenriksrutene i de tre skandinaviske landene.
Totalt 2.326 millioner reiste med SAS sine rutefly i november 2018, noe som gav en økning på 1.8 prosent. Kabinfaktoren økte med 0.4 p.p. til 69 prosent, mens trafikken måt i RPK (betalte setekilometer) steg med 0.8 prosent. Den tilbudte setekapasiteten – også kalt ASK, var 0.1 prosent høyere enn i november 2017.
– Vi fortsätter anpassa vårt nätverk efter säsongsmässig efterfrågan och det ger resultat i form av fler passagerare, höjd kabinfaktor och ökad enhetsintäkt. Vi ser nu fram emot att göra ytterligare investeringar i kunderbjudandet under det kommande året, samtidigt som vi fortsätter resan mot en allt mer effektiv och hållbar verksamhet. Tillsammans kommer det stärka vår konkurrenskraft ytterligare, sier SAS-sjef Rickard Gustafson i en kommentar.
Interkontinentalt og innenriks økte
Målt i RPK var trafikkøkningen størst på de interkontinentale rutene og på innenriksrutene i Danmark, Norge og Sverige. Begge hadde 2.6 prosents fremgang.
De intraskandinaviske og europeiske rutene fikk derimot en nedgang på 1.5 prosent i november.
SAS fraktet også 36.000 passasjerer med sine charterfly i november. Det er hele 16 prosent flere enn samme måned i fjor.
Med chartertrafikken fraktet SAS tilsammen 2.362 millioner i november, hvilket gir en økning på to prosent.
Den nominelle yielden* og PASK** steg med 5.0 prosent respektive 5.7 prosent under november 2018 jevnført med november 2017.
Flere relaterte saker finnes HER og HER — Flere saker om SAS finner du HER
Les også: Wizz Air fraktet 2.4 millioner i november -Â
Norwegian økte 14 prosent i november -Â
Ryanair og Laudamotion fraktet 10.4 millioner i november
* Yielden defineres som passasjerinntekter dividert med betalte passasjerkilometer, RPK, ekslusive charter.
** PASK defineres som passasjerinntekter dividert med tilbudte setekilometer, ASK, ekslusive charter.