logo-white

Norsk pilot flyr bistand til flyktninger i Øst-Afrika

Eivind Lindtjørn har ingen vanlig pilotjobb. Daglig flyr han over noen av verdens mest konfliktfylte områder i Øst-Afrika med bistand til flyktninger. For Eivind er denne jobben et kall, og i slutten av november kommer han en tur til Norge.

Pilot Eivind Lindtjørn på oppdrag i Sør-Sudan (bildekilde: maf.no)
Pilot Eivind Lindtjørn på oppdrag i Sør-Sudan (bildekilde: maf.no)

En av verdens verste flyktningkatastrofer utspiller seg i Øst-Afrika, bare i Uganda er det 1,3 millioner sørsudanere som trenger hjelp.

Norske Eivind Lindtjørn er tett på denne katastrofen hver dag. Han har base i Uganda og flyr daglig bistandsarbeidere, medisinsk personell og utstyr til Sør-Sudan og de omkringliggende landene.

– Konflikten er en tragedie for Sør-Sudan, et folk som allerede har gått gjennom så mye lidelse, sier Eivind Lindtjørn.

Pilot Eivind Lindtjørn på oppdrag i Sør-Sudan (bildekilde: maf.no)
Pilot Eivind Lindtjørn henter passasjerer i Kimotong i Sør-Sudan (bildekilde: maf.no)

Livreddende flygninger

MAF har små fly og etablerte landingsstriper, så Eivind og hans kolleger kan jobbe effektivt i både tid og kostnad.

– Ingenting her ligner veistandarden i Norge, og de mange konfliktene gjør det svært vanskelig, og av og til umulig å komme frem på tilmålt tid uten fly. En reise som kan ta flere dager med bil, flyr jeg på 1,5 time, forteller Eivind.

Pilot Eivind Lindtjørn på oppdrag i Sør-Sudan (bildekilde: maf.no)

Dramatikk i Juba

Eivind bor sammen med kona Nadia og deres to barn i Uganda. Nå føler de seg trygge, men det har ikke alltid vært slik. I juli 2016 ble familien stående midt mellom rivaliserende grupper i et krigsherjet Sør-Sudan.

– 8. juli i fjor, brøt det ut harde kamper i Juba hvor vi bodde. De neste dagene var byen preget av skyting, artilleri og angrepshelikoptre, minnes Eivind.

Alle ved basen i Juba ble evakuert med MAFs fly, bortsett fra Eivind og fire kolleger som ble igjen for å holde i gang essensielle funksjoner, og omsider stenge ned til situasjonen var under kontroll.

– Det var godt å lande i Nairobi etter noen dramatiske dager. Jeg husker den enorme lettelsen det var å være sammen med Nadia og jentene igjen. Det hadde vært noen nervepirrende døgn for oss og familiene på basen, avslutter han.

Et møte med Eivind byr på sterke historier og et verdifullt blikk inn i et av verdens mest konfliktfylte områder.

MAF`s nettsider finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn