logo-white

Salten tingrett: Flykaptein tapte sak mot Widerøe

Tidligere flykaptein Ola O.K. Giæver tapte den første rettsaken han hadde anlagt mot sin tidligere arbeidsgiver Widerøe Flyveselskap, melder Nord 24.

Widerøe var i sin fulle rett til å sette Giæver på bakken, hetetrd et i dommen fra Salten tingrett (bilde: ©otoerres)
Widerøe var i sin fulle rett til å sette Giæver på bakken, heter det i dommen fra Salten tingrett (Arkivbilde fra Svolvær lufthavn: ©otoerres)

Den profilerte piloten saksøkte selskapet etter at han ble ble satt på bakken og tatt ut av operativ tjeneste sommeren 2014.

Giæver svarte med å gå til sak mot sin arbeidsgiver og partene møttes nylig i Salten tingrett.

I retten hevdet Widerøe at han ikke var skikket til å være flykaptein på selskapets passasjerfly. Giæver mente på sin side at han bokstavelig talt ble satt på bakken fordi han hadde uttalt seg negativt om Widerøe-ledelsen i mediene.

Kjendispiloten hevdet også at han ble straffet av ledelsen fordi han vitnet til fordel for en kollega, som mente han hadde blitt usaklig oppsagt. Den saken tapte Widerøe, som i høst anket dommen til lagmannsretten.

Nå er dommen falt. Den er lite lystig lesning for den tidligere flykapteinen.

– Retten er kommet til at vedtaket om å frita flykaptein Giæver fra aktiv flytjeneste var fattet ut fra en saklig vurdering av hans skikkethet til å føre passasjerfly. Vedtaket er dermed gyldig og fullt ut lovlig, skriver Salten tingrett i dommen ifølge Nord24.

Giæver må også betale Widerøes saksomkostninger på 119.300 kroner.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Radisson Hotel Group)

Nye Radisson Blu Scandinavia Hotel, København

(Fotokilder: VIVA Cruises/USN)

VIVA presenterer eksklusivt vintercruise langs den pittoreske Seinen

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian starter “nissefly” fra London og München

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft