Norwegian fikk et resultat før skatt (EBT) på 930 millioner kroner i 2. kvartal 2016 . Det er en fordobling fra fjorårets resultat på 456 millioner. Fyllingsgraden for kvartalet er på 88 prosent. I løpet av to år har fyllingsgraden økt med åtte prosentpoeng. Utviklingen er jevnt god i alle Norwegians markeder. — Jeg er svært godt fornøyd med den resultatforbedringen og fyllingsgraden vi har dette kvartalet, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
Fyllingsgraden i andre kvartal var 88 prosent, opp tre prosentpoeng sammenlignet med samme peiode i fjor. Tatt i betraktning en kraftig økning også i fjor, innebærer dette at Norwegian fyller flyene stadig bedre, hvilket også betyr en betydelig reduksjon i CO2-utslippene pr passasjerkilometer (RPK). Hittil i år er to nye Boeing 787 Dreamliner og 10 nye Boeing 737-800 faset inn. Norwegian har nå en flåte på 10 Dreamliner langdistansefly og vil innen få år ha en flåte på minst 42 Dreamliner langdistansefly.
God utvikling i alle markeder
Til sammen 7,7 millioner passasjerer fløy med Norwegian i andre kvartal — en økning på 11 prosent. Den største veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på Oslo-Gardermoen, Stockholm – Arlanda, London – Gatwick og de spanske basene. Veksten på Gardermoen må imidlertid ses i lys av fjorårets streik. I løpet av kvartalet har Norwegian etablert ny base i Palma, og selskapet flyr nå en rekke innenriksruter i Spania.
For andre kvartal omsatte Norwegian for vel 6,6 milliarder kroner, en økning på 13 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Samlet kapasitetsvekst (ASK) var på 12 prosent for andre kvartal, mens trafikkveksten (RPK) var 16 prosent, noe som også henger sammen med fullere fly og at hver Norwegian-passasjer i snitt nå flyr vesentlig lenger enn før. Veksten fremover ventes å bli sterkere resten av året. Norwegians vekstanslag på 18 prosent (ASK) for hele året ligger fast.
Les kvartalsrappporten:Â Norwegian Q1 2016 report
Norwegian igjen kåret til verdens beste lavpriselskap på langdistanse
Norwegian ble denne uken kåret til verdens beste lavpriselskap på langdistanse for andre år på rad, i konkurranse med flyselskap verden over. Norwegian vant også prisen for beste lavpriseselskap i Europa for fjerde år på rad. Skytrax Awards regnes som den mest prestisjefylte og anerkjente prisutdelingen i flybransjen.
— Jeg er svært godt fornøyd med den resultatforbedringen og fyllingsgraden vi har dette kvartalet, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
— Samtidig har vi hatt betydelige ekstra kostnader til innleie av fly og kompensasjon til passasjerer. Når denne sommeren er over vil de innleide flyene bli faset ut og vi ser positivt på utviklingen framover, i form av bookinger og forsalg de nærmeste månedene. Ekstra gledelig har det også vært å motta to internasjonale Skytrax-priser denne uken. En stor takk til alle våre dyktige medarbeidere i Norwegian og våre kunder som har stemt oss fram, sier Kjos.
Les også: Norwegian Named ‘World’s Best Low-Cost Long-Haul Airline’ and ‘Best Low-Cost Airline in Europe’