logo-white

– Politikerne utsatte Estonian Air-rapport”

Tre tidligere statsministre i Estland deriblant landets avgåtte EU-kommisær for transport beskyldes for å ha fått utsatt offentliggjørelsen av EU`s Estonian Air-rapport. Årsaken skal ha vært frykt for “riper i lakken”.

Lørdag den 7. november ble EU-kommisjonens rapport om statstøtten til Estonian Air offentliggjort. Den konkluderte med at flyselskapet hadde mottatt urettmessig statlig støtte som måtte tilbakebetales.   Selve rapporten skal ha blitt ferdig for flere år siden, men ble ikke publisert. Årsaken skal være at offentliggjørelsen ble trenert av flere sentrale estiske politikere i nærmere tre år. Dette av frykt for å få “riper i lakken” foran kommende valg i Estland, melder bbn.ee

Les også: Estonian Air konkurs

De tre tidligere statsminstrene er  Sim Kallas,  Andrus Ansip og Johan Parts.  Sim Kallas var regjeringsjef fra 2002 til 2003 og EU`s transportkommisær i perioden 2010-2014. Han ville helst at rapporten og granskernes konklusjon ikke ble offentliggjort så lenge han satt som øverste samferdselsjef i EU. Dette av hensyn til hans “autoritet” i embedet.

Da Kallas gikk av i 2014 var det to av hans etterfølgere i statsministerstolen som ikke ville ha rapporten offentliggjort. Det var Johan Parts som ble statsminister etter Kallas i 2003 og Andrus Ansip som etterfulgte Parts i 2005. Årsaken var at de ikke ville ha “riper i lakken” foran valgene våren 2015. Begge stilte som kandidater til sentrale verv i EU-systemet.

Ansip er nå i Brüssel som kommisær i EU-systemet, mens Johan Parts kan bli Estlands neste medlem av EU`s revisjonsrett. Den tidligere EU-kommisæren Sim Kalllas skal være en av de mest profilerte kandidatene foran neste års presidentvalg i Estland.

En annen årsak til at offentliggjørelsen ble utsatt kan være arbeidet med å etablere et nytt selskap. Statseide Nordic Aviation Group ble etablert i september 2015 og  selskapet fikk senere på plass en driftsavtale med  den slovenske  SAS og Lufthansapartneren (Star Alliance)  Adria Airways.

Tidligere saker:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn

The Fjords DA har motteke fleire prisar for sine tre innovative fartøy i Vision-klassen. To av desse går på Nærøyfjorden, medan det tredje fartøyet opererer i Oslofjorden. Selskapet har i tillegg aktivitet med fleire båtar i Geiranger og Hardanger (Foto: Sverre Hjørnevik)

Norway’s Best Group blir eineeigar i The Fjords