logo-white

Ny teknologi skal erstatte radaren

Prosjektet NORWAM har en kostnadsramme på omkring 300 millioner kroner, og arbeidet med å fase ut de første radarene er allerede i gang. – I mai faset vi ut primærradarene på Sola, Flesland og Værnes, opplyser direktør for systemdrift i Avinor, Håkan Olsson.

Flygeleder Frank Lyngtun (foto: Avinor)
Avinor skal fram mot 2018 fase ut 14 av 22 radarer. Ny teknologi skal gi bedre overvåking av luftrommet. Bildet viser flygeleder Frank Lyngtun på jobb (foto: Avinor)

Teknologien som overtar er basert på nye bakkestasjoner, GPS og teknologier omtalt som henholdsvis WAM (Wide Area Multilateration), ADS-B (Automativ Dependent Surceillance-Broadcast) og ARTAS (ATM surveillance tracker and server).

– Disse teknologiene forbedrer nøyaktigheten og presisjon i beregningen av posisjonen til et fly, og denne informasjonen brukes av flygelederne i tårn og ved kontrollsentralene for sikker avvikling av flytrafikken, sier Olsson.

Denne teknologien er også rimeligere og enklere å vedlikeholde en dagens radarstasjoner.

Trygger nordsjøtrafikken

NORWAM-prosjektet vil også bidra til en styrking av flysikkerheten i Nordsjøen – og i nordområdene helt opp til Svalbard.

– Med den nye teknologien vil flygelederne til enhver tid vite hvor flyene er i disse havområdene, slik vi i dag følger med på flytrafikken på fastlandet med dagens radarteknologi, sier Olsson.

Det er stor helikopteraktivitet mellom fastlandet i Norge og olje- og gassinstallasjonene ute i havet. I tillegg er flytrafikken i nordområdene i kraftig vekst. Dette gjelder særlig overflygninger i det nordlige luftrom. Disse flyene kommer fra Finland, Russland, Tyrkia. Midtøsten, India, Pakistan, USA og Canada.

Radarfritt i 2035

I perioden fra 2019-2035 vil de siste åtte radarene til Avinor bli faset ut. Sist ut blir Haukåsen radar. Da vil en epoke i norsk luftfartsovervåking være over.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!