Munnbind fortsatt påbudt i Spania

Munnbind må fortsatt brukes i kollektivtrafikken, på sykehjem og i helsetjenesten generelt i Spania.

Det var den 20. april i år at Spania lempet på kravene til bruk av munnbind. Bilde fra havnebyen Cartagena på Costa Calida (foto: ©otoerres)

Spania`s helsemyndigheter har ikke til hensikt å endre strategi nær det gjelder bruken av munbind. Begrunnelsen er at man fortsatt har god grunn for å bruke munnbindet og at det har forhindret flere coronatilfeller blant befolkningen, melder Spania i Dag.

Per 19. august hadde 13.3 millioner hatt coronasykdom i Spania. Antall smittede per uke lå tidligere i august på vel 8 400 personer. Det registreres kun smitte og dødsfall på personer som er over 60 år, så her kan mørketallene være store.