logo-white

Hotellkjede inngår samarbeid om klimamerking av mat

Denne høsten rulles Klodemerket ut på tre norske og tre svenske hoteller. Formålet er å hjelpe hotellets gjester og besøkende å velge mer klimasmart mat. Dette er en viktig del av Nordic Choice Hotels sitt langsiktige arbeid om å bli klimanøytrale innen 2030.

Vegetar - Vegan - grønnsaktallerken - Nordic Choice Hotels - Orkla
Fargerik vegetartallerken fra Nordic Choice Hotels (Foto: Nordic Choice Hotels)

– Maten vi legger på tallerkenene til gjestene våre har en stor innvirkning på klimaet. Vi ønsker både å synliggjøre dette for gjestene våre, og gi de mulighet til å påvirke som et viktig steg mot vår langsiktige bærekraftstrategi, forteller Harald Bjugstad-Holm, direktør for bærekraft i Nordic Choice Hotels.

Harald Martens Holm - Nordic Choice Hotels
Harald Bjugstad-Holm (FOTO: [email protected])

Klodemerket ble lansert av Orkla i 2019 og finnes allerede på flere dagligvareprodukter fra TORO, Grandiosa og andre merker i dagligvare.

– Når Orkla allerede har tatt frem en merkeordning som synliggjør måltider med lavt klimaavtrykk, ønsker vi å samarbeide om Klodemerket som en felles merkeordning for gjøre det enklest mulig for gjestene våre, fortsetter Bjugstad-Holm.

Johanne Kjuus - Orkla
Johanne Kjuus (Foto: Orkla/Nordic Choice Hotels)

Klodemerket tar utgangspunkt i FNs klimamål som innebærer å halvere klimaavtrykket fra mat. I dag er for eksempel snittet for en middag 1,6 kg CO2-ekvivalenter – det vil si at vi må ligge under 0,8 kg for å oppnå 1,5-gradersmålet.

All mat som ligger under 0,8 vil bli merket med Klodemerket som skal vise at disse produktene har et “lavt klimaavtrykk”. Dette vil gjøre det enklere å velge klimasmart mat litt oftere. Tilsvarende grenser er utarbeidet pr kg mat og for en frokost- og mellommåltidsporsjon.

– Vi vet det er komplisert å endre folks matvaner, og vi må gjøre det enda enklere for forbruker å ta de gode klimavalgene i hverdagen. Klimamerking er en god løsning for å «dulte» forbrukere i riktig retning og øke fokuset på mat som har et lavere klimaavtrykk, som eksempelvis plantebasert mat, sier Johanne Kjuus, leder for Bærekraft i Orkla Foods.

Klodemerket er også registrert i Tradesolution. 1. oktober vil til sammen seks hoteller i Nordic Choice Hotels porteføljen ha menyer merket med Klodemerket, med mål om å rulle Klodemerket ut på alle hoteller i løpet av 2023.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker