logo-white

Hytta er blitt klimaversting

Hyttelivet er ikke lenger bærekraftig. Nå ser forskerne på hvordan styrket planleggingsarbeid i staten, fylkeskommunene og kommunene kan endre utviklingen.

Hytte - Vesterålen - Nordland - Nord-Norge
Hyttelivet i Norge har endret seg de siste årene. Fritidsboligene har blitt modernisert, og de har blitt større. Dette utgjør en stor utfordring for både naturen vår og klimaet vårt. (Illustrasjonsfoto fra Shutterstock)

– Den gamle ideen om det enkle hyttelivet stemmer rett og slett ikke lenger. Større størrelse, høyere forbruk og økt antall besøksreiser gjør at fritidsboligene utgjør en belastning på klima og natur. I tillegg blir særlig de moderne hyttene brukt på en annen måte, for eksempel vinterhyttene som man reiser til for å stå på slalåm. Sporter som er anleggsavhengige er dårlige for klimaet, forklarer førsteamanuensisen, forteller Jin Xue, førsteamanuensis ved Institutt for by- og regionplanlegging ved NMBU.

Xue leder et samarbeidsprosjekt som skal undersøke hvordan planleggingsmyndighetene – som for eksempel hyttekommunene – kan regulere ny hyttebygging bedre.

– Fylkeskommunene og kommunene har et stort potensial til å kunne styre utviklingen i en mer natur- og klimavennlig retning, men de har så langt ikke vært i stand til å møte denne utfordringen. Kommunal- og moderniseringsdepartementet har også et ansvar og potensial. De er i prosessen med å revidere dem gamle fritidsboligveilederen, og den nye kommer neste år.

Jin Xue - førsteamanuensis - NMBU
Jin Xue er førsteamanuensis ved Institutt for by- og regionplanlegging ved NMBU (Foto: NMBU)

Prosjektet skal styrke planleggingsmyndighetenes rolle i å gjøre utviklingen av fritidsboliger bærekraftig.

– Vi skal se på hva utfordringene for planleggerne er i dag, utvikle planleggingsstrategier for bærekraftige fritidsboliger og heve kompetansen blant planleggere og studenter, sier Xue.

Prosjektet har fått navnet SECPLAN: Planning for Sustainable Second-Home Development. Prosjektet går fra oktober 2021 til oktober 2025 og har blitt tildelt 9,6 millioner kroner av Norges forskningsråd.

Prosjektet er et samarbeid mellom NMBU, Universitetet i Agder, Stiftelsen Telemarksforsking, Aalborg Universitet, Miljødirektoratet, KS, Vestfold og Telemark fylkeskommune, Valdres Natur- og Kulturpark og Øystre Slidre kommune.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian tilbyr 19 millioner sommerseter

(Foto: Royal Caribbean)

Lukseriøse Royal Beach Club på Bahamas tar form

Besøkstallene eksploderer: Nordiske turister elsker Japan

Fra 6. mai er det ikke lenger tillatt å kjøre elbil i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Forbudet gjelder hele døgnet uavhengig av om det er passasjerer i bilen eller ikke. (Bilde/Illustrasjon: Statens vegvesen)

Oslo og Akershus: Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet

(Foto: Daniel Breece / Westsweden)

Nye sykkelruter i Sveriges beste graveldestinasjon