Konkurransen om stamrutene i minstetilbudskjøpet av flyruter avlyses etter at SAS har meldt at de kan drifte rutene på kommersielle vilkår. Widerøe innstilles som operatører på de regionale minstetilbudsrutene fra 1. mars 2021.
– Vi ser det som svært positivt at markedet selv vil levere et tilfredsstillende rutetilbud på stamrutene fra 1. mars 2021, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
For å opprettholde et fortsatt minimumstilbud på kommersielt sårbare innenlandsruter, lyste Samferdselsdepartementet 13. januar 2021 ut en konkurranse om minstetilbudskjøp av flyruter fra 1. mars 2021. Konkurransen var åpen for alle selskaper i EU og EØS.
I de etterfølgende forhandlingene har SAS varslet at de vil fly de utlyste stamrutene på kommersielle vilkår. Konkurransen om disse rutene er derfor avlyst. Dette gjelder rutene:
I tillegg varslet Widerøe før tilbudsfristens utløp av de ville betjene ruten Florø – Bergen (rute 11) på kommersielle vilkår. På de resterende regionale rutene omfattet av konkurransen var Widerøe eneste tilbyder. Selskapet er dermed innstilt som kontraktsvinner på rutene:
Les også: Flyavtalen forlenges ut februar 2021 – En milliard mere til flyrutekjøp – Videreføring av flyrutekjøp fra 1. oktober – Minimumsnivået for flytilbudet i Norge forlenges til 30. september (august 2020) – Minimumsnivået for flytilbudet i Norge forlenges til 31. august – To nye flyruter i Nord-Norge (mai 2020) – Flere økonomiske tiltak for å holde transportsektoren i gang (mars 2020) – Sikrer et minimumsnivå for flytilbudet i Norge (mars 2020)