Reisebyrået TICKET har presentert sin halvårlige spørreundersøkelse, Ticket Collection, som omhandler nordmenns reisevaner for vinteren 2023. Resultatene er veldig oppløftende for Spania. I følge reisebyrået er 2023 i enda større grad enn tidligere “Spanias år”.
De siste årene har vært turbulente i verden, med pandemi, streik, krig, passproblemer og flyplasskø. Nordmenn lengter nå etter trygge, ukompliserte reiser til kjente ferieklassiker nærmere hjemme. Den nye normalen nå er å gå fra eventyrlige til ukompliserte reiser.
Men til tross for hindringer på veien i 2022, har reiselysten blant nordmenn vært stor, og begynner å nærme seg nivåer vi hadde før pandemien.
Av de 78 prosentene som har bestilt reiser til Europa i år via Ticket, velger hele 24% et reisemål i Spania. Og av alle bestillingene i verden, representerer Spania 19%. Flere spanske reisemål opplever stor økning i bestillinger hos Ticket. Barcelona øker med 29% og klatrer inn på topplisten. Også Mallorca og Tenerife klatrer på listene med økninger på henholdsvis 293 og 12% sammenliknet med før pandemien.
Førsteplassen går til de klassiske Kanariøyene som de siste årene tatt i mot store mengder nordmenn som vanligvis har søkt solen i Miami, Karibia eller Asia.
Les også: Ticket Collection: Slik har reisevanene våre endret seg etter pandemien (mars 2023)
Pandemien har til dels endret vår adferd og våre prioriteringer. Før pandemien var trenden å bestille fly og hotell hver for seg, fra ulike bookingsider. Nå oppgir flere at de foretrekker charter fordi det er enkelt og behagelig. Enkelthet er noe som prioriteres spesielt etter pandemien. Charter- og pakkereiser øker hos Ticket fra 6% i 2019 til 12% i år. De største chartermålene hos Ticket i år er Gran Canaria på førsteplass, etterfulgt av Tenerife på andre, Kreta på tredje og Mallorca på fjerde.
Ticket Collection er Norges ledende rapport om nordmenns reisevaner og favorittreisemål. Den presenteres av Ticket feriereiser, Nordens største private reisebyråkjede. Til grunn for rapporten ligger deres egen bookingstatistikk (bestillinger gjort i perioden 1/1-22-31/12-22, sammenliknet med samme periode i 2019), Tickets Kantar SIFO- undersøkelse (gjennomført i perioden 30/11-11/12-2022), intervjuer med Tickets produktsjefer og reiselivselgere, samt med reisearrangører.
Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER, HER og HER