logo-white

2014 — Et spennende år for norsk hotellnæring

Pilene har pekt oppover for både norske og utenlandske kommersielle gjestedøgn så langt i år, Scandic har kjøpt Rica og flere nye hoteller har gitt en betydelig kapasitetsvekst i enkelte regioner. Mye skjer i norsk hotellbransje og det gir utfordringer på godt og vondt.

Den årlige hotellmarkedsrapporten; Norsk Hotellnæring 2014 ble publisert tirsdag den 7. oktober.

– Vi gleder oss over å presentere en rapport som underbygger optimismen og den spennende utviklingen vi nå ser i norsk hotellbransje, sier daglig leder i Horwath HTL, Vivian Sivertsen.

Tror på økt samarbeid

Fra 2012 til 2014 har det vært en kapasitetsvekst på antall nye hotellrom på 5,3 %. Det tilsvarer cirka 4000 nye hotellrom. – At det er vekst i antall hotellrom i Norge er positivt for både marked og kunder, men gir samtidig utfordringer. Konkurransen øker og prisene presses. Særlig forsterker dette de utfordringene vi har registrert de seneste årene ved distriktshotellene, sier daglig leder i Horwath HTL, Vivian Sivertsen. Hun tror økt samarbeidmellom hoteller og aktører som destinasjonsselskap vil gi fortrinn.

Årets positive tall fra sommersesongen vitner også om at den svake utviklingen i antall gjestedøgn de siste årene muligens har snudd. Tall fra juli i år viser en vekst på 6,3 % sammenlignet med juli i fjor. Veksten er jevnt fordelt mellom utenlandske og norske gjester. Ferske tall fra Statistisk Sentralbyrå viser at det aldri har vært flere overnattinger ved norske hotell enn sommeren 2014.

– Jeg tror og håper vi vil se at pilene fortsetter å peke oppover for reiselivsnæringen også i tiden som kommer, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin. Han vektlegger også viktigheten av å pakke produkter som tilbyr noe helt unikt – og slik tiltrekke seg et kjøpevillig publikum.

Norske hotell dyktige på digitale plattformer

Og uansett om hotellgjestene er fornøyde eller ikke, så poster de meningene sine på Facebook, twitrer og legger igjen smilefjes og poeng på TripAdvisor.

– Norske hotell er veldig flinke på dette området. Majoriteten av flyplasshotellene (72,7 %), over halvparten av byhotellene (62 %) samt 42 % av distriktshotellene, bruker gjesteanmeldelser
fra brukergenererte nettsteder i sine kvalitetsprogram. Vi tror kundenes tilbakemeldinger på digitale plattformer gir en nytteverdi for hotellene, men foreløpig ser vi ikke at det er viktig for prissettingen, mener Vivian Sivertsen i Horwath HTL.

Rapporten Norsk Hotellnæring 2014 gis ut av Horwath HTL i samarbeid med Innovasjon Norge.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn