{"id":29616,"date":"2016-03-11T09:06:53","date_gmt":"2016-03-11T07:06:53","guid":{"rendered":"https:\/\/dfly.no\/?p=29616"},"modified":"2016-03-11T09:07:47","modified_gmt":"2016-03-11T07:07:47","slug":"flytrafikken-opp-6-prosent-i-februar-norsk-innenriks-oker-mest","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/dfly.no\/flytrafikken-opp-6-prosent-i-februar-norsk-innenriks-oker-mest\/","title":{"rendered":"Flytrafikken opp seks prosent i februar – norsk innenriks \u00f8ker mest"},"content":{"rendered":"

Totalt \u00c2\u00a03 709 601 passasjerer reiste over Avinors 46 lufthavner i februar. Det er seks prosent flere enn samme m\u00e5ned i fjor. Oslo, Bergen og Trondheim kunne vise til en vekst p\u00e5 opptil \u00e5tte prosent, mens oljenedturen fortsatte med nesten seks prosents nedgang i Stavanger.\u00c2\u00a0Hittil i \u00e5r er \u00f8kningen i flytrafikken 3,8 prosent sammenlignet med fjor\u00e5ret. \u00c2\u00a0Den norske innenrikstrafikken er p\u00e5 vei opp igjen , etter \u00e5 ha sunket i 2015.<\/strong><\/p>\n

Solid vekst p\u00e5 tre av de fire st\u00f8rste<\/strong><\/p>\n

\"Lasse<\/a>
Lasse Bardal (avinor)<\/figcaption><\/figure>\n

For b\u00e5de Bergen lufthavn, Flesland og Trondheim lufthavn, V\u00e6rnes stiger passasjertallene, for sistnevnte med hele 7 prosent. Her er det plusstall p\u00e5 b\u00e5de innenriks- og utenrikstrafikken.<\/p>\n

– I Midt-Norge har vi en variert n\u00e6ringssammensetning, der mange bransjer er i vekst. Trafikk\u00f8kningen er stor b\u00e5de mot Oslo og Norge-Norge, og vi har i flere m\u00e5neder hatt en slik god utvikling, sier lufthavndirekt\u00f8r ved Trondheim lufthavn, V\u00e6rnes, Lasse Bardal.<\/p>\n

Oslo Lufthavn opplever ogs\u00e5 en solid trafikk\u00f8kning p\u00e5 hele 8 prosent i februar. Innland \u00f8ker med 8,8 prosent og utland med \u00e5tte\u00c2\u00a0prosent.<\/p>\n

-\u00c2\u00a0\u00d8kningen skyldes i hovedsak\u00c2\u00a0vekst i rutene mellom Oslo Lufthavn og Nord-Norge, og mellom Oslo Lufthavn og\u00c2\u00a0Tyskland, Danmark og Sveits. Tallene har ogs\u00e5 f\u00e5tt en ekstra oppsving som f\u00f8lge av den ekstra dagen i februar, forklarer trafikkutviklingsdirekt\u00f8r i Avinor, Jasper Spruit.<\/p>\n

Offshoretrenden fortsetter<\/strong><\/p>\n

\"Jasper<\/a>
Jasper Spruit (\u00c2\u00a9otoerres)<\/figcaption><\/figure>\n

Trenden for offshoretrafikken fortsetter. Ved Stavanger lufthavn Sola er det derfor trafikknedgang, som i all hovedsak skyldes tilstanden til oljen\u00e6ringen. Antall passasjerer reduseres med 5,4 prosent versus samme m\u00e5ned i 2015. Ogs\u00e5 ved Flor\u00f8 og Br\u00f8nn\u00f8ysund er det nedgang av samme \u00e5rsak.<\/p>\n

Vekst ogs\u00e5 for 42 \u00f8vrige<\/strong><\/p>\n

For \u00f8vrige lufthavner er det variasjoner, men samlet sett \u00f8ker innlandstrafikken for de 42 \u00f8vrige lufthavnene med 10,5 prosent. \u00d8kningen totalt er \u00e5tte prosent sammenlignet med februar 2015.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Totalt \u00c2\u00a03 709 601 passasjerer reiste over Avinors 46 lufthavner i februar. Det er seks prosent flere enn samme m\u00e5ned i fjor. Oslo, Bergen og Trondheim kunne vise til en vekst p\u00e5 opptil \u00e5tte prosent, mens oljenedturen fortsatte med nesten seks prosents nedgang i Stavanger.\u00c2\u00a0Hittil i \u00e5r er \u00f8kningen i flytrafikken 3,8 prosent sammenlignet med […]<\/p>\n","protected":false},"author":5,"featured_media":22300,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[5596,5599,5471,5491,5493,5557,16859],"tags":[15016,7145,7151,8254,8945,9815,10186,12764],"views":22,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29616"}],"collection":[{"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/5"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=29616"}],"version-history":[{"count":3,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29616\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":29627,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/29616\/revisions\/29627"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/22300"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=29616"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=29616"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=29616"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}