{"id":128062,"date":"2022-03-29T17:56:15","date_gmt":"2022-03-29T15:56:15","guid":{"rendered":"https:\/\/dfly.no\/?p=128062"},"modified":"2022-03-29T17:56:34","modified_gmt":"2022-03-29T15:56:34","slug":"norge-har-fortsatt-de-sikreste-veiene-i-europa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/dfly.no\/norge-har-fortsatt-de-sikreste-veiene-i-europa\/","title":{"rendered":"Norge har fortsatt de sikreste veiene i Europa"},"content":{"rendered":"\n

Sammen med Sverige og Malta har Norge de laveste d\u00f8dstallene i trafikken i Europa. St\u00f8rst risiko er det i Bulgaria og Romania, viser ferske tall fra EU.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

\"Trafikkulykke<\/a>
Norge har fortsatt lavest risiko i trafikken i Europa. (Illustrasjonsfoto: Statens vegvesen)<\/em><\/strong><\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n\n

Mens det d\u00f8r i gjennomsnitt 44 mennesker pr. million innbyggere i de 27 EU-landene, er tilsvarende tall for Norge p\u00e5 16.<\/p>\n\n\n\n

Norge har i en \u00e5rrekke hatt den laveste risikoen i trafikken b\u00e5de m\u00e5lt mot innbyggere og kj\u00f8rte kilometer.<\/p>\n\n\n\n

19.800 mennesker omkom i trafikkulykker i 2021, viser EU-kommisjonens tall<\/a> som kom denne uka. Det er en \u00f8kning p\u00e5 1.000 eller 5 prosent, men likevel 3.000 f\u00e6rre sammenlignet med f\u00f8rkorona-tiden i 2019.<\/p>\n\n\n\n

Fortsatt best<\/strong><\/p>\n\n\n\n

– Selv om vi hevder oss godt sammenlignet med andre land er kampen mot trafikkd\u00f8den jobb nummer 1. M\u00e5let er at ingen skal d\u00f8 eller bli hardt skadet p\u00e5 norske veier,<\/strong><\/em> sier vegdirekt\u00f8r Ingrid Dahl Hovland.<\/strong><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

Vegvesenets egne tall for f\u00f8rste kvartal i \u00e5r kommer p\u00e5 torsdag. Men alt tyder p\u00e5 de har de laveste f\u00f8rste kvartalstall noensinne i moderne tid.<\/p>\n\n\n\n

Ser til Norge<\/strong><\/p>\n\n\n\n

– Verden ser til Norge p\u00e5 trafikksikkerhetsomr\u00e5det. Den norske modellen med et bredt arbeid, systematisk over tid og m\u00e5lrettede tiltak basert p\u00e5 kunnskap skaper resultater sammen med sikrere biler og bedre veier,<\/em> sier Hovland.<\/strong><\/p><\/blockquote>\n\n\n\n

\"Ingrid<\/a>
Vegdirekt\u00f8r Ingrid Dahl Hovland (Foto: Knut Opeide)<\/strong><\/em><\/figcaption><\/figure><\/div>\n\n\n\n

Nylig lanserte Statens vegvesen og en rekke andre trafikksikkerhetsakt\u00f8r en nasjonal tiltaksplan for \u00e5rene 2022-2025<\/a> med 179 konkrete tiltak for ytterligere bedre trafikksikkerheten.<\/p>\n\n\n\n

Flest i Romania<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Danmark, Tyskland, Irland, Kypros, Litauen, Malta, Polen, Portugal og Sverige har alle registrert rekordlave d\u00f8dstall i 2021.<\/p>\n\n\n\n

Romania (93 drepte pr million), Bulgaria (81), Latvia (78), Kroatia (72) og Polen (59) skiller seg ut p\u00e5 den andre siden.<\/p>\n\n\n\n

Positiv trend<\/strong><\/p>\n\n\n\n

I EU-landene \u00f8kte d\u00f8dstallene med fem prosent fra 2020 til 2021. Men langtidstrenden er likevel at d\u00f8dstallene g\u00e5r nedover ogs\u00e5 i EU selv om det er store forskjeller fra land til land.<\/p>\n\n\n\n

Malta og Sverige kommer n\u00e6rmest Norge med 17 og 18 drepte pr. million innbyggere, mens Romania topper med sine 93.<\/p>\n\n\n\n

Sammenlignet med \u00abnormal\u00e5ret\u00bb 2019 er nedgangen st\u00f8rst i Danmark, Belgia, Portugal, Polen og Litauen. Latvia, Slovenia og Finland har hatt en mindre heldig utvikling, men \u00f8kning i d\u00f8dsulykker opp mot 12 prosent.<\/p>\n\n\n\n

Fakta:<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Slik er lista i henhold til EU-kommisjonens tall (antall drepte pr. million innbyggere): <\/strong><\/p>\n\n\n\n

1<\/strong><\/td>Norge*<\/strong><\/td>16<\/strong><\/td><\/tr>
2<\/td>Malta<\/td>17<\/td><\/tr>
3<\/td>Sverige<\/td>18<\/td><\/tr>
4<\/td>Danmark<\/td>23<\/td><\/tr>
4<\/td>Sveits*<\/td>23<\/td><\/tr>
6<\/td>Island*<\/td>24<\/td><\/tr>
7<\/td>Irland<\/td>27<\/td><\/tr>
8<\/td>Nederland<\/td>28<\/td><\/tr>
9<\/td>Tyskland<\/td>31<\/td><\/tr>
10<\/td>Spania<\/td>32<\/td><\/tr>
11<\/td>Luxembourg<\/td>38<\/td><\/tr>
12<\/td>\u00d8sterrike<\/td>40<\/td><\/tr>
12<\/td>Finland<\/td>40<\/td><\/tr>
14<\/td>Estland<\/td>41<\/td><\/tr>
15<\/td>Belgia<\/td>43<\/td><\/tr>
 <\/td>Snitt EU-27<\/td>44<\/td><\/tr>
16<\/td>Frankrike<\/td>45<\/td><\/tr>
17<\/td>Slovakia<\/td>47<\/td><\/tr>
18<\/td>Italia<\/td>48<\/td><\/tr>
19<\/td>Kypros<\/td>49<\/td><\/tr>
20<\/td>Tsjekkia<\/td>50<\/td><\/tr>
20<\/td>Portugal<\/td>50<\/td><\/tr>
22<\/td>Litauen<\/td>52<\/td><\/tr>
23<\/td>Slovenia<\/td>54<\/td><\/tr>
24<\/td>Ungarn<\/td>56<\/td><\/tr>
25<\/td>Hellas<\/td>57<\/td><\/tr>
26<\/td>Polen<\/td>59<\/td><\/tr>
27<\/td>Kroatia<\/td>72<\/td><\/tr>
28<\/td>Latvia<\/td>78<\/td><\/tr>
29<\/td>Bulgaria<\/td>81<\/td><\/tr>
30<\/td>Romania<\/td>93<\/td><\/tr><\/tbody><\/table>
Lista inneholder 27 EU-land, samt de tre E\u00d8S-landene Norge, Island og Sveits. Kilde: EU-kommisjonen<\/a><\/em><\/strong><\/figcaption><\/figure>\n\n\n\n

<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Sammen med Sverige og Malta har Norge de laveste d\u00f8dstallene i trafikken i Europa. St\u00f8rst risiko er det i Bulgaria og Romania, viser ferske tall fra EU. Mens det d\u00f8r i gjennomsnitt 44 mennesker pr. million innbyggere i de 27 EU-landene, er tilsvarende tall for Norge p\u00e5 16. Norge har i en \u00e5rrekke hatt den […]<\/p>\n","protected":false},"author":9,"featured_media":125188,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[5439,33723,5446,23092,41613,5675,39971,43491,23122,17969,25109,21607,23128],"tags":[14330,6902,42063,17753,47934,56707,56706,14123,24780],"views":52,"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/128062"}],"collection":[{"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/users\/9"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=128062"}],"version-history":[{"count":4,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/128062\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":128072,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/128062\/revisions\/128072"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/media\/125188"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=128062"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=128062"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/dfly.no\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=128062"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}