logo-white

Widerøe`s første ruter med verdens første E190-E2 jetfly

Dagene 24. og 26. april 2018 skrives det luftfartshistorie, ikke bare i Norge, men på verdensbasis. Som lanseringskunde av Embraers andre generasjons jetfly vil Widerøe som første flyselskap i verden og for første gang i internasjonal luftfartshistorie ta E190-E2 i bruk på kommersielle flyvinger. Først Bergen-Tromsø-Bergen og to dager senere Bergen-Bodø-Bergen.

Widerøe er internasjonal “launch customer” for Embraer E190-E2. (bildekilde: wf.no)

Å bringe FjordNorge og Nord-Norge sammen på en mer effektiv og rask måte har lenge vært et mål for Widerøe. 24. april 2018 tar Widerøes nye familiemedlem, LN-WEA, av fra Bergen lufthavn Flesland retning Tromsø lufthavn Langnes. Oppmerksomheten vil være rettet mot Norge i det Widerøe gjør sitt 114-seters regionale jetfly tilgjengelig for publikum.

Les også: Widerøe blir “launch customer” for Embraer E-Jet E2

E190-E2 er neste generasjons miljøvennlige fly og skal bidra til en bærekraftig fremtid for norsk luftfart og for Widerøe. Gjennom investeringen i nye fly tar Widerøe et større ansvar i klimautfordringen og skaper forutsetninger for fortsatt vekst.

– Vi ser det som spennende og interresant at Widerøe setter inn sitt første jetfly mellom Nord -Norge og FjordNorge. Bodø og Tromsø er to av de viktigste hubene for turister som reiser inn og ut av Nord-Norge. Vi er meget positive til den videre utviklingen denne koblingen gir, sier Trond Øverås, adm direktør NordNorsk Reiseliv AS.

Widerøe med verdenspremiere for Embraer E190-E2 (bildekilde: wf.no)

Rutetider

  • 24. april 2018 Bergen-Tromsø WF616 kl. 07:15 — 09:15
  • 24. april 2018 Tromsø-Bergen WF617 kl. 11:15 — 13:15
  • 26. april 2018 Bergen-Bodø WF614 kl. 08:10 — 09:45
  • 26. april 2018 Bodø-Bergen WF615 kl. 12:25 — 14:00

Flytiden reduseres med henholdsvis 20 og 15 minutter mot tilsvarende flyvinger der Dash 8 Q400 benyttes.

Les også: Torp og Flesland blir Widerøes jetflybaser

– Skal vi klare å utvikle turisme hele året til Norge, er det avgjørende å kunne tilby opplevelser i Nord-Norge og Fjord Norge som en del av samme reise. Derfor er det utrolig gledelig at Widerøe nå gjør det betydelig lettere å komme seg raskt mellom de to landsdelene, sier Kristian B. Jørgensen, adm. direktør i Fjord Norge AS.

– Det er med stor glede vi tar imot Widerøes Embraer E190 når den lander for alle første gang i Norge på Bergen lufthavn Flesland, sier Aslak Sverdrup, lufthavndirektør i Avinor.

– Denne flytypen representerer en helt ny generasjon fly når det gjelder lavere støy, mindre utslipp og høyere komfort. Vi er også svært glade for at nettopp Embraer skal gå i ruten mellom Bergen og Tromsø, en viktig flyrute både for både forretningsreisende og turister.

Les også: Widerøe flyr inn i jetalderen med Embraer E 190-2

Margrethe Snekkerbakken, divisjonsdirektør i Avinor sier at det blir spennende å se hvordan denne flytypen vil gi nye muligheter i regionalnettet:

– Kombinasjonen av et næringsliv i utvikling og et reiseliv i vekst gir gode muligheter til å forsterke tilbudet mellom de to landsdelene.

– Vi tror vi at koblingen mellom fjord og fjell på Vestlandet og de røffe naturopplevelsene i Nord-Norge med nordlys og midnattssol, vil bli ett av de sterkeste reiselivsproduktene i Europa de neste årene, avslutter administrerende direktør i Widerøe Stein Nilsen (se video under).

Les også: Widerøe skal fly Finnair til Bergen og Tromsø

Les flere saker om Widerøe HER 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker

British Airways celebrates 70 years of flying to Chicago (photosource: ba.com)

As it celebrates 70 years of flying to Chicago, British Airways proves its commitment with third daily service and enhanced customer experience

(AI-generert illustrasjon)

Luftfotografi i hjemmet: En ny dimensjon av kunst og estetikk