logo-white

Vinterdekktest: Kvalitet og sikkerhet koster

Brukte pigg- og piggfrie dekk er med i årets utgave av bladet Motors vinterdekktest. – De brukte premiumdekkene gjorde det like bra som nye billigdekk, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Når du jakter på nye vinterdekk til bilen er det viktig å tenke på det føret du stort sett kjører på i vinterhalvåret. Ingen vinterdekk er like gode på alle typer forhold (Foto: Fredrik Diits Vikström)

I piggdekklassen var testvinneren fra 2015, Nokian Hakkapelitta 8, med. Blant de piggfrie dekkene var Nokian R2 med – dekket som var testvinner da det ble lansert i 2015. De brukte dekkene hadde god mønsterdybde, men er altså åtte år gamle.  Likevel klarte de seg like godt som nye billigdekk, mens forskjellen til nye premiumdekk var tydelig.  

– Vårt råd er utvetydig. Velg kvalitet fremfor pris, det lønner seg både på kort og lang sikt, sier Sødal.

– Det er ikke slik at det er bedre å kjøpe nye billigdekk med fersk og myk gummi fremfor å beholde et gammelt premiumdekk, fortsetter han. 

NAF anbefaler at du har minst fire millimeter mønsterdybde på vinterdekkene. Derfor bør du sjekke mønsterdybden før du avgjør om du skal beholde dem en sesong til.  

Kvalitetsdekkene er best 

Når du jakter på nye vinterdekk til bilen er det viktig å tenke på det føret du stort sett kjører på i vinterhalvåret. Ingen vinterdekk er like gode på alle typer forhold. Noen er best på snø, men ikke like bra på barmark.  

– Siden du ikke finner dekk som er like bra på alt føre, må du velge dekk utfra det vinterføret du kjører mest på, sier Nils Sødal.

– Sjekk deltestene og finn dekket som passer for ditt behov, fortsetter han. 

De tre beste piggdekkene i årets test illustrerer dette. Testvinneren Nokian Hakkapelitta 10 er suverent på is, mens Michelin X-Ice North 4 imponerer på barmark. Goodyear UltraGrip Arctic 2 på sin side er bra på bråbremsing og viste korte bremsestrekninger på alle typer underlag. 

Det samme ser vi blant de piggfrie dekkene. Testvinneren Continental VikingContact 7 er i toppen på nesten alle deltestene. Selv med fine egenskaper på realt vinterføre, presterer Continental også veldig bra på barmark. Goodyears piggfrie dekk er vinneren på asfalt, særlig våt asfalt. Mens Nokians nyeste piggfrie vinterdekk er best på snø og is.  

– Når vi ser hvilke dekk som kommer best ut i testene våre hvert år, viser det at sikkerhet koster. Det er de såkalte premiumdekkene som gir deg trygge bilturer om vinteren. Dekkene er bilens kontakt med bakken. Derfor er det viktig å investere i gode dekk så du og dine kommer vel frem, sier Nils Sødal. 

Alle detaljer om vinterdekktesten finner du på motor.no

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!