Man bør heller ta inn vedlikeholdsetterslepet og utbedre dagens veinett, framfor å sette i gang nye, store veiprosjekter. Det sier Yrkestrafikkforbundet i sitt innspill til Nasjonal transportplan (NTP).
Rådgivende Ingeniørers Forening anslo i sin rapport «State of the nation» i 2019, at vedlikeholdsetterslepet og oppgraderingsbehov på fylkesvegene er opp mot 600 milliarder kroner. For de kommunale veiene anslo de behovet til om lag 300 milliarder kroner.
Les mer HER (ekstern lenke)
– De fleste innspill til NTP, fra kommuner og fylkeskommuner, handler om at man ønsker nye broer, tuneller og motorveier. Men våre medlemmer etterlyser at man i større grad vedlikeholder og utbedrer de strekningene som finnes, sier forbundsleder Jim Klungnes.
Yrkestrafikkforbundet krever i sitt innspill til NTP at arbeidet med å utbedre ras- og skredutsatte veier forseres. Forbundet ønsker at tunellsikkerheten bedres med bedre belysning, vegbredde, rømningsveier mv.
– Når det skjer ulykker i tuneller, er ofte yrkessjåfører de første på ulykkesstedet. Derfor ønsker vi også at det i opplæringen av yrkessjåfører legges større vekt på evakuering og håndtering av ulykker og brann i tuneller, sier Jim Klungnes, forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet.
Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER, HER, HER, HER og HER