logo-white

Verdens første kommersielle, utslippsfrie, autonome passasjerferje sjøsatt i Stockholm

For første gang noensinne åpnes en autonom elektrisk passasjerfergerute midt i en hovedstad. Bak satsingen står Torghatten står bak satsingen sammen med teknologileverandøren Zeabuz. “MF Estelle” ble sjøsatt i Stockholm, og er den første av sitt slag. Målet er å skape et nettverk av virtuelle broer som rimelig, miljøvennlig og trygt bidrar til urban mobilitet i den svenske hovedstaden.

MF Estelle på sin første tur over Riddarfjärden i Stockholm (Foto: Torghatten)

– Dette er en stor milepæl for et 150 år gammelt nordnorsk rederi. Både i Torghattens historie, men også den som gjelder kollektiv mobilitet generelt, sier Stein Andre Herigstad-Olsen, administrerende direktør i Torghatten AS.

Da den utslippsfrie, elektriske, autonome passasjerfergen “MF Estelle” torsdag 8. juni for sørste gang satte kursen mot det første stoppet på den nye sjøruten i Riddarfjärden i Stockholm var det ifølge Herigstad-Olsen en begivenhet som skrev seg inn i historien: 

– Estelle er en pioner. Hun er bærekraftig og grønn. Hun representerer løsningen på kø og overbelastning. Kanskje blir hun til og med en trendsetter som kan få flere til å droppe bilen og sykle eller gå. Teknisk sett er hun også en pioner: elektrisk, selvkjørende og uten behov for en menneskelig kaptein om bord. I tillegg er hun ledende når det gjelder digital sikkerhet. Dette er helt avgjørende for oss i Torghatten, sier Stein Andre Herigstad-Olsen og fortsetter:

– Vi er stolte av å være med på å sjøsette den første kommersielle, utslippsfrie, elektriske, autonome passasjerfergen i verden. Og det er spesielt stas å gjøre det midt i en skandinavisk storby. Det er ikke lenge siden dette virket ganske urealistisk, så det får pulsen til å slå litt raskere enn vanlig. Det er virkelig banebrytende, sier Herigstad-Olsen.

Vil revolusjonere passasjermobilitet

“MF Estelle” blir satt i vanlig drift allerede mandag 12. juni. I begynnelsen vil ferjen gå med fire avganger i timen, men etter hvert vil ha åtte ganger i timen, 15 timer i døgnet. Hver dag. Den reduserte driftsplanen i oppstartsfasen er for å optimalisere energiforbruk og kjøremønster.

MF Estelle er utstyrt med avansert autonom teknologi som har sitt opphav fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. I begynnelsen vil det være en operatør med om bord, men etter hvert skal ferjen være helt selvkjørende og overvåkes fra land.

Det er det norske rederiet Torghatten som skal drifte ruten og som står bak satsingen som frontes under merkevarenavnet Zeam. Zeam står for Zero Emission Autonomus Mobility og er en referanse til at tjenesten skal «sy sammen» byen. Fergen er bygget ved verftet Brødrerne Aa i det norske tettstedet Hyen, og den autonome teknologien leveres av selskapet Zeabuz

– Vår visjon er å skape snarveier over urbane vannveier. Vi ser for oss et nettverk av ubemannede og autonome ferger som skaper virtuelle broer. Tanken er å knytte bydeler sammen på en rimelig og miljøvennlig måte – og at vi skal gjøre dette i små og store byer i hele verden, sier Erik Dyrkoren, CEO i Zeabuz, og fortsetter:

– Målet er at vi står bak autonome, utslippsfrie passasjerferger i minimum 7 byer innen 2025, gjerne i samarbeid med Torghatten. Vi jobber for å radikalt endre måten vi tenker på mobilitet på, sier Dyrkoren.

Nettsidene til Torghatten og Zeabuz finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!