logo-white

Verdens første A380 SAF-flyvning tok av fra Dubai

Emirates ble verdens første flyselskap til å sende en Airbus A380 på vingene med 100 prosent bærekraftig luftfartsdrivstoff (SAF) i den ene av flyets fire motorer.

Tanking av SAF – Sustainable Aviation Fuel på DXB – Dubai International Airport (Foto: Emirates)

A380-maskinen, kjent som verdens største passasjerfly, tok av fra Dubai International Airport (DXB) med en av fire motorer drevet på 100 prosent SAF. Bak spakene satt kaptein Khalid Binsultan og kaptein Philippe Lombet. Den historiske flyvningen er resultatet av et samarbeid på tvers av store deler av bransjen, med Airbus, Engine Alliance, Pratt & Whitney, ENOC, Neste og Virent med på laget.

Fremme i cockpiten satt det to flykapteiner: Khalid Binsultan (til venstre) og Philippe Lombet (Foto: Emirates)

SAF kan redusere karbonutslipp med opptil 85 prosent over drivstoffets livssyklus sammenlignet med konvensjonelt jetdrivstoff. Demonstrasjonsflygningen viser potensialet i å bruke et mer bærekraftig drop-in alternativ som utfyller de kjemiske og tekniske kravene til flydrivstoff.

100 prosent drop-in SAF som ble brukt under flyvningen inkluderer fornybare aromatiske stoffer og etterligner egenskapene til konvensjonelt jetdrivstoff. Dette er første gang at drop-in SAF er brukt på et A380-fly, med forventning om full kompatibilitet over flyets eksisterende systemer.

A380-maskinen fraktet fire tonn SAF som var dedikert til en av flyets fire Engine Alliance GP7200-motorer, mens konvensjonelt jetdrivstoff ble brukt i de tre gjenværende. PW980 hjelpemotorenheten (APU) fra Pratt & Whitney Canada kjørte også på 100 prosent SAF.

Fra venstre mot høyre: Edgar Steenwinkel, Senior vice President Technology at Virent; Klaas Pel, Global Head of Aviation Regulation, Neste; Farid Bastaki, Director, ENOC Aviation; Mikail Houari, President Africa and Middle East at Airbus; Adel Al Redha, Chief Operating Officer, Emirates Airline; Aziz Koleilat, Vice President of Global Sales and Marketing for the Middle East, Eastern Europe, and Turkey at GE Aerospace; Ahmed Safa, Divisional Senior Vice President Emirates Engineering og Alexandre Jay, A380 Chief Engineer, Airbus (Foto: Emirates)

Flyvningen var en del av den tredje internasjonale sivil luftfartsorganisasjonens (ICAO) konferanse om luftfart og alternative drivstoff (CAAF/3). De nevnte samarbeidspartnerne, samt øvrige representanter fra luftfartsindustrien, internasjonale organisasjoner og regulatoriske myndigheter samlet seg i Dubai for å videreutvikle arbeidet med standardisering, kvalifisering og adopsjon av 100 prosent SAF-flygninger i fremtiden.

Sist uke ble det utført motortesting for en A380 Engine Alliance GP7200-motor ved bruk av 100 prosent SAF, med mål om å validere motorens evner til dagens testflyvning. Bakketesting av motoren fant sted ved det toppmoderne Emirates Engineering Centre i Dubai.

– Dette er nok et stolt øyeblikk for Emirates og våre partnere. Nå omsettes ord til handling med forskning på og testing av høyere konsentrasjoner av SAF – som vi til slutt forventer vil føre til bransjeadopsjon av 100 prosent SAF-flyvninger. Den økende globale etterspørselen etter alternativer til jetdrivstoff med lavere utslipp er der, og arbeidet til produsenter og leverandører for å kommersialisere SAF og gjøre det tilgjengelig vil være kritisk i de kommende årene for å hjelpe Emirates og flyindustrien mot lavere karbonutslipp, uttalte Adel Al Redha, driftsdirektør i Emirates Airline.

Julie Kitcher, Executive Vice President for Kommunikasjon i Airbus, la til:

– Å se Emirates fly en A380, verdens største passasjerfly, drevet av en motor som går på 100 prosent bærekraftig flydrivstoff, er et symbolsk øyeblikk. Disse drivstoffene er den mest effektive måten å adressere CO2-utslipp i luftfartsindustrien i dag. Bærekraftig flydrivstoff er avgjørende for å nå sektorens mål om netto nullutslipp innen 2050, men vi trenger støtte fra hele industrien. Hos Airbus jobber vi med å gjøre alle våre fly 100 prosent kapable for bærekraftig flydrivstoff innen 2030. Gjennom vårt samarbeid med Emirates matcher vi ambisjon med handling.

Tidligere i år fullførte Emirates den første demonstrasjonsflyvningen i regionen som var 100 prosent drevet av SAF på en GE90-drevet Boeing 777-300ER. Forrige måned tok de første Emirates-flyvningene som benyttet SAF av, levert av Shell Aviation fra Dubai International Airport (DXB). Shell leverte 315 000 gallon med blandet SAF for bruk ved flyselskapets knutepunkt i Dubai.

Les også: Emirates landet storavtale om 11 millioner liter miljøvennlig flydrivstoff (SAF)Emirates i samarbeid med Shell Aviation om bærekraftig flydrivstoffFørste test-flyvning med 100% bærekraftig drivstoff

Emirates Airbus A 380 ferdig tanket med SAF – Sustainable Aviation Fuel (Foto: Emirates)

Emirates tar for tiden i bruk SAF i Norge og Frankrike, og flyselskapet fortsetter å søke etter muligheter for å bruke SAF på forskjellige flyplasser ettersom tilførselen blir tilgjengelig. Emirates deltar i en rekke bransje- og UAE-regjeringsarbeidsgrupper, samt pågående interessentengasjementer for å bidra til å skalere produksjonen og tilførselen av SAF.

Flere relaterte nyheter finner du HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Bydelen Alfama i Lisboa - hovedstaden i Portugal (Fotokilde: Qatar Airways)

Qatar Airways gjenopptar Lisboaruten

Hundespann ankommer båten i isen i Tempelfjorden på Svalbard. "Båten i isen" var i sin tid et nytt og innovativt reiseprodukt på øygruppen (Foto:  Basecamp Explorer Spitsbergen)

Arktisk eventyrer fyller 25 år

Norsk F-35 på Evenes flystasjon under Cold Response 2022 (Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret)

Økt militær flyaktivitet ut fra Evenes flystasjon

Från Gimo herrgård i Östhammars kommun (Bildkälla: Countryside Hotels)

Fem svenska hotelltrender 2024

Vårstemning i Paris (foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 22. februar 2024