logo-white

Strekningsmåling av fart i Bømlafjordtunnelen

Tirsdag den 1. februar starter Statens vegvesen med strekningsmåling av fart (streknings-ATK) i Bømlafjordtunnelen på E39. Trafikksikkerhetstiltaket erstatter fotoboksene som siden 2003 har målt fart på punkter i den åtte kilometer lange tunnelen.

Bil - tunnel - Kjøring - Fartsmåling - Statens Vegvesen
Antallet drepte og hardt skadde halveres med strekningsmåling av fart. (Foto: Bård Asle Nordbø, Statens vegvesen)

Antallet drepte og hardt skadde halveres med strekningsmåling av fart

 Med dette håper vi å få jevnere og mer riktig hastighet i tunnelene, sier Guro Ranes, leder for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

– I dag måler vi ofte høy fart gjennom tunnelen. Det betyr høy risiko for alvorlige ulykker, og det er det vi nå prøver å gjøre noe med.

Statens vegvesen har bygget om til strekningsmåling av fart i hele tunnelens lengde i begge retninger, slik at kontrollen også inkluderer tunnelmunningene. Streknings – ATK har vist seg å ha god effekt i tunneler Bømlafjordtunnelen kan sammenlignes med, og er et viktig verktøy i arbeidet med å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken, i samsvar med nullvisjonen. Analyser fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at tallet på drepte og hardt skadde blir halvert på strekninger med streknings-ATK (gjennomsnittsmålinger) og at effekten holder seg i flere kilometer etter selve fartskontrollsonen.

Følgene av ulykker i undersjøiske tunneler kan være katastrofale

Potensialet i en ulykke i en undersjøisk tunnel er stor, og vil kunne ha katastrofale følger for alle som ferdes i tunnelen. Ved en kollisjon er det fare for brann og røykutvikling, noe som kan skade trafikantene, men også infrastrukturen i en lang tunnel uten gode omkjøringsmuligheter. 

Bil - tunnel - Kjøring - Fartsmåling - Illustrasjon - Statens Vegvesen
Biler i strekningsvise målinger av fart. (Bilde: Gaute Larsen, Statens vegvesen)

 Vi jobber forebyggende med trafikksikkerhet, sier Ranes.

– Tunnelen har ikke vært spesielt ulykkesbelastet, men fartsnivået er for høyt og risikoen for ulykker er der. Ved å begrense de høye hastighetene, reduserer vi faren for alvorlige ulykker og sparer liv og helse.

Et samarbeid mellom politiet og Statens vegvesen

Det er Statens vegvesen som sørger for oppsett og drift av fotoboksene, og fotografering av overtredelsene. Politiet har ansvaret for å følge opp de straffbare forholdene som blir avdekket.

Om tunnelen

Bømlafjordtunnelen inngår i oppgraderingsprogrammet for tunnelsikkerhet som skal imøtekomme kravene i EUs tunnelsikkerhetsdirektiv (tunnelsikkerhetsforskriften). Bømlafjordtunnelen på 7860 meter er Norges tredje lengste undersjøiske veitunnel. Den har ett løp, med ett felt nedover og to felt oppover i begge retninger. Fartsgrensen er 80 km/t i hele tunnelen. Det går ca 4900 kjøretøy i døgnet gjennom tunnelen og 13 % av disse er lange og tunge kjøretøy. Tunnelen er bratt, stigningen er opptil 8,5 prosent. Tunnelens dypeste punkt er -262 moh. Tunnelen er den fjerde dypeste tunnelen i Norge etter blant annet Eiksundtunnelen og Hitratunnelen, som begge også har automatisk fartskontroll. Vegkart (vegvesen.no)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker