Det å tjene penger innen sport er vanskelig. Spesielt om man snakker om en sport som fotball. Det koster mye å drive en fotballklubb, og de ser etter alle muligheter til å tjene penger, så mye som de kan. Det betyr at de forsøker å få forskjellige sponsorer, og velger egentlig det som gir mest. Vi har jo sett at Manchester United hadde russiske Aeroflot som en av deres viktigste sponsorer, og som de brukte da de skulle på bortekamper i Europa.
Det er altså ganske vanlig, på samme måte som vi ser at ulike betting sider har deres logoer på fotballskjorter. Det er noe som gir økt oppmerksomhet, og det er det mange gode grunner til at man ønsker. Når det gjelder flyindustrien så er jo det en ganske ren industri, det er få moralske problemer, som oftest med det. Blant annet har for eksempel Arsenal gitt navnerettighetene til Fly Emirates, slik at stadion bokstavelig talt heter Emirates Stadium. Det er nok ikke noe man kunne innbilt seg for noen få år siden, men hverdagen har forandret seg!
Det er egentlig ingenting å bli overrasket over heller, for flyindustrien er som hvilken som helst annen industri. Og det er klart, når de føler det er på tide å utvide så er det naturlig at de ser på hvilke sportslag de kan samarbeide med. Se bare på reklamene Barcelona og Lionel Messi gjorde med Turkish Airlines for eksempel. Det hjelper en til å forstå hvor stor industri det er snakk om, selv om de aller fleste kanskje ikke trengte en påminnelse i det hele tatt.
Hvor bra det er kommer an på sponsoren
Det er lite en sportsorganisasjon kan gjøre med tanke på oppførselen til andre bedrifter og omstendigheter rundt. Det er for eksempel veldig lite Queens Park Rangers kunne gjøre da Air Malaysia hadde flere ulykker på kort tid som fikk oppmerksomhet verden over. Det er vanskelig å innbille seg at noe slikt kunne skje, men det er jo noe som har en effekt på alle som er knyttet til selskapet som sådan.
Det er dog interessant å se på at det er veldig få vestlige flyselskap som bruker særlig mye tid på sportssponsing. Man har visse amerikanske som gjør det på amerikanske sporter, men som oftest ikke direkte på drakta og du finner ikke flyselskaper som Air France, Lufthansa, SAS og British Airways på noen skjorter i dag. Det er igjen en interessant kontrast, og det er kanskje for de har såpass name recognition at de ikke føler at det er noe de trenger å gjøre. Når man har eksistert i så mange år som British Airways har gjort, og er såpass kjent så er det mindre behov for det, rett og slett. Det er interessant, om ikke noe annet.
For når det kommer til ikke-vestlige flyselskap så har man for eksempel:
- Turkish Airways
- Fly Emirates
- Qatar Airways
Hvor selskapet kommer fra er uansett ikke veldig viktig. I 2008 så mistet West Ham deres hovedsponsor da flyselskapet XL Airways gikk under. Da måtte de gå en stor del av sesongen uten en sponsor, og det er ikke noe de ønsket akkurat.
Vi kommer sannsynligvis til å se store avtaler i fremtiden også, og ikke bare for fotball. Fotball har vært fokuset i artikkelen her fordi det er rett og slett den største sporten. Det er der reklameplassen er størst for flyselskapene, og som da klubbene får best betalt for.
Det er mye penger og oppmerksomhet i sport, og så lenge det fortsetter så kan vi nok også forvente at svært mange flyselskap kommer til å interessere for å sponse et lag eller to!