logo-white

Siste “Superjumbo” levert

Emirates har mottatt sin 123. og siste Airbus A380 superjumbojetfly. Flyet, registrert som A6-EVS, er også det siste nye A380-flyet som slutter seg til Emirates sin flåte, og markerer nok en milepæl i flyselskapets standhaftige 21-årige forpliktelse til programmet.

Emirates - A 380 nr. 123 - Siste Superjumbo
(Foto: Emirates airline)

Ved å få levert et helt nytt fly midt i en global pandemi uten sidestykke, signaliserer Emirates nok en gang at de er optimistiske om bransjen oppsving og tilbakevendende reiseetterspørsel.

Emirates var det første flyselskapet som offentliggjorde en ordre på A380 på Farnborough Air Show i 2000 da flyet fortsatt ble markedsført som A3XX. Dette ble etterfulgt av en avtale og tilleggsbestilling på 15 fly under Dubai Air Show i 2001. Det var da en dristig kunngjøring bare seks uker etter hendelsene den 11. september utfordret bransjen som aldri før.

Emirates’ forpliktelse var avgjørende for lanseringen av programmet som samlet ledende europeiske romfartsaktører og dens globale forsyningskjede for å utvikle og bringe på markedet verdens største kommersielle fly med et fullt dobbeltdekk og romslige kabin-områder.

Siden første gang flyet satte nesen mot skyene, har A380 fortsatt å fascinere og skape et stort engasjement uansett hvor den flyr. Den fortsetter å fascinere og være foretrukket blant passasjerer som foretrekker dens stille, romslige kabiner og komfortable interiør.

– A380 er et virkelig spesielt fly på så mange måter. For Emirates ga det oss muligheten til å redefinere reiseopplevelsen, effektivt betjene etterspørselen på flyplasser med begrenset plass, og styrke nettverksveksten vår. A380 vil fortsette å være Emirates’ flaggskipprodukt de neste årene, og en viktig pilar i nettverksplanene våre, sier Sir Tim Clark, president i Emirates Airline.

– Flyet vi mottar i dag har våre nyeste kabinprodukter, inkludert Premium Economy. Sammenligner du den med vår aller første A380 levert tilbake i 2008, vil du vil se en rekke investeringer, forbedringer og oppgraderinger for sikre at Emirates A380-opplevelsen er uten sidestykke. Vi vil gjerne takke Airbus og alle våre programpartnere for at de har gjort det mulig for oss å introdusere mange innovative «bransjens første», og viktigst av alt, levere det beste produktet for Emirates’ kunder, sier Clark.

Emirates - A 380 nr. 123 - Siste Superjumbo
På vei ut av Airbusfabrikken for siste gang (Foto: Emirates airline)

– A380 har berørt livene til så mange passasjerer ved å sette nye standarder når det gjelder fly- og reiseopplevelser. Jeg er sikker på at den vil fortsette å gjøre det i flere tiår fremover med Emirates, som kontinuerlig har introdusert nye tjenester og produkter slik at passasjerer over hele verden har fått oppleve de unike egenskapene til A380-ene deres, sier Guillaume Faury, Airbus CEO.

– På vegne av alle Airbus-teamene vil jeg bruke denne leveranse-milepælen til å takke Emirates Airline – som har den største A380-flåten i verden – for deres urokkelige tillit og partnerskap. Her er det mange flere lykkelige landinger i vente!

Den siste Emirates A380-leveransen har flyselskapets nyeste signaturprodukter om bord, inkludert private suiter på First Class og Shower SPA, den svært populære A380 Onboard Lounge, den nye Premium Economy-kabinen og de nyeste underholdningssystemene ombord som tilbyr det beste av skjermer og uovertruffen innholdsvalg.

Les også: 105 fly får Premium Economy (november 2021)

På Dubai Airshow 2021 i november kunngjorde Emirates også et stort ettermonterings-program som skal utstyre 52 av deres eksisterende A380-fly med Premium Economy-kabiner og andre forbedringer. Dette understreker flyselskapets pågående forpliktelse til å sikre at A380-opplevelsen forblir «best-in-sky».

Les også: Tre siste A380 til Emirates (september 2021)

Les flere nyheter og artikler om Emirates HER

Emirates - A 380 nr. 123 - Siste Superjumbo
På vei hjemover til Dubai (Foto: Emirates airline)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart