logo-white

Rolls-Royce lanserer nytt batterisystem for skip

Rolls-Royce Marine tar kontroll over en større del av energisystemet til skip, ved å lansere sitt eget system for energilagring med batterier. Fordelen for kundene er en ren, sikker og kostnadseffektiv løsning.

Eksempel på et hybrid framdristssystem for skip med batteri. Dette oppsettet er tegnet for en cruiseferge. (Bildekilde: Rolls-Royce Marine)

Miljøløsninger med bruk av batterier til lagring og drift av skip er en stor investering for et rederi. Investeringen lønner seg først når løsningen er riktig skalert for det aktuelle skipet, og har et intelligent styringssystem. Rolls-Royce har levert energiystemer siden 2010, men de faktiske lagringsenhetene har til nå blitt kjøpt inn fra en tredjepart.

– Vi har funnet ut at dette kan gjøres på en mer effektiv måte, og gi kundene fordeler i form av et bedre og billigere totalsystem, sier Andreas Seth, EVP Electrical, Automation and Control i Rolls-Royce Marine.

Defor lanserer Rolls-Royce SAVe Energy, et konkurransedyktig og effektiv system basert på lithium-ion batterier med vannkjøling. Systemet er modulbasert og kan skaleres med tanke på både størrelse og effekt. SAVe Energy er utviklet i tråd med internasjonale retningslinjer for lav- og nullutslipp.

Erling Johannesen - Jens Horteset - Rolls-Royce Marine
Jens Hjorteset (til høyre) er teknisk produktsjef for SAVe Energy, det nye batterisystemet til Rolls-Royce Marine. Erling Johannesen (til venstre) er plassjef ved Rolls-Royce avdeling for Power Electric Systems i Bergen. (Foto: Øystein Klakegg)

SAVe Energy er utviklet av Rolls-Royce i Norge, og skal leveres fra elektroavdelingen i Godvik i Bergen, som en del av selskapets systemløsninger. Utviklingen har blitt delvis finansiert gjennom ENERGIX-programmet til Norges Forskningsråd. Color Line, Norled og Kystverket Rederi har vært partnere i dette prosjektet og bidratt med å verifisere at systemet kan brukes i flere skipstyper – som ferger, cruiseskip, og flerbruksfartøy.

– Elektrifiseringen av skip går veldig fort nå. Fra 2010 til i dag har vi installert batteriløsninger om bord i skip som tilsvarer til sammen 15 MWh. Vi ser et potensial for SAVe Energy på 10-18 MWh i 2019 alene, sier Andreas Seth, EVP Electrical, Automation and Control, Rolls-Royce.

SAVe Energy har flere bruksområder. Det vil bli brukt til «peak shaving» ved å barbere bort energitoppene i forbrukskurven og dermed sørge for en jevn kraftutnyttelse på hovedmotorene. Det kan også bli brukt som reserveenergi i kraftintense operasjoner, såkalt «spinning reserve», og ikke minst vil systemet brukes i batteridrevne skip. Når SAVe Energy kombineres med diesel- eller naturgassmotorer (LNG) i en hybridløsning, vil det gi økt effektivitet og bidra til reduksjon av utslipp. Systemet kan kobles med de fleste typer propellsystem.

Eksempel på et hybrid framdristssystem for skip med batteri. Dette oppsettet er egnet for slepebåter (tug). (Bildekilde: Rolls-Royce Marine)

– I dag er batterisystemer en sentral del av fremdriftssystemene for moderne skip, og vi er godt i gang med å introdusere SAVe Energy i prosjekter som vi jobber med nå. Oppgraderingen av Hurtigrutens skip langs kystruten er ett eksempel. Et annet er en avansert tråler som nylig ble bestilt av rederiet Prestfjord. Som systemleverandør kan vi finne den beste løsningen med tanke på både installasjons- og driftskostnader, sier Andreas Seth.

SAVe Energy er et ESU-system (Energy Storage Unit), og ble nylig klassegodkjent av DNV GL i tråd med det siste oppdaterte regelverket fra 2018. Systemet er dermed godkjent for installering om bord i alle fartøy klassifisert av DNV GL.

Flere relaterte nyheter finnes HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Bilde: SAS – Scandinavian Airline)

SAS blir med i SkyTeam

Cadiz ligger ved Atlanterhavet - sydvest i Andalusia, rundt 120 kilometer syd for regionhovedstaden Sevilla. Nærmeste flyplass ligger i Jerez, 40 kilometer lengre nord (Fotokilde: Ticket)

Få en forsmak på sommeren uten trengsel – her finner du de autentiske spanske perlene

Kvitnes Gård ligger i Vesterålen   (Foto: Eivind H. Natvig/Institute)

Har millioner – leter etter reiselivets beste nyskapingsprosjekter

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november