logo-white

Positiv vekst for norsk hotellnæring i 2015

Kapasitetsvekst og fall i oljeprisen har ikke hindret en positiv vekst i hotellnæringen det siste året. Tallene fra første halvår viser en økning i RevPAR, samt tidenes sommersesong med økning i både norske og utenlandske kommersielle gjestedøgn. Likevel er det store regionale forskjeller, og særlig Stavanger-området opplever en nedgang fra tidligere år.

Tirsdag 13. oktober publiseres den årlige hotellmarkedsrapporten «Norsk Hotellnæring 2015». Rapporten bygger på en omfattende spørreundersøkelse blant 237 hoteller, og belyser både markedsforhold og økonomiske forhold i hotellnæringen.

Større kapasitet og flere overnattinger

Vivian Sivertsen (Horwath)
Vivian Sivertsen (Horwath)

Det er fortsatt vekst i hotellkapasiteten i Norge, til tross for at det er færre hotell nå enn for to år siden. Dette kan forklares med at det har kommet til større hoteller, som øker antall hotellsenger.

– Vi ser en fortsatt vekst i antall hotellrom i Norge, spesielt i byene. Dette påvirker lønnsomheten til hotellene, da det legger press på prisene. Men til tross for veksten i romkapasitet, viser hotellnæringen positive tall for første halvår 2015, sier Vivian Sivertsen, partner i Horwath HTL.

Rapporten viser også at RevPAR (inntekt per tilgjengelige rom) har økt med 1,3 % fra 2013 til 2014, mens antall solgte rom økte med 2,5 %.

– RevPAR inkluderer kun losjiinntekter, men vi ser allikevel at det er en sammenheng mellom RevPAR og totalomsetning; høy totalomsetning gir oftest høy RevPAR, som er en indikasjon på god lønnsomhet for hotellene, sier Vivian Sivertsen.

Rekordsommer

Den positive utviklingen gjenspeiler seg tydelig i sommersesongen 2015. Ved utgangen av august viste tall fra SSB en betydelig økning i antall overnattinger sammenlignet med fjorårets sesong, med en økning på syv prosent i antall hotellgjestedøgn, fordelt på 5 % flere nordmenn og hele 11 % flere utlendinger.

– Årets sommersesong slår alle rekorder for norsk reiseliv. I år er det en ytterligere økning fra utlandet på 10 prosent målt i alle typer kommersielle gjestedøgn. Ikke bare kommer det flere turister, men norsk reiseliv tjener også mer på dem, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin.

Oljeprisen påvirker

Selv om nedjusteringer i oljebransjen ikke har hindret en total vekst i hotellnæringen, viser en svak utvikling på Vestlandet og nedgang i Stavanger-området at forholdene i oljenæringen har en merkbar påvirkning regionalt. Stavanger har i flere år vært prisledende blant de største byene i Norge, med høy etterspørsel etter hotellrom. I tillegg er det tilført betydelig hotellkapasitet i Stavanger de siste årene, og det vil gi fortsatt press på prisene om ikke etterspørselen tar seg kraftig opp de nærmeste årene.

Nykommer

Airbnb har hatt en enorm vekst over hele verden det siste året, også i Norge. I årets undersøkelse er det satt fokus på om Airbnb er en bidragsyter til vekst innen næringen eller en reell konkurrent.

– Foreløpig er tilbakemeldingen fra næringen at Airbnb ikke har en merkbar effekt på deres forretning, og at de heller ikke er bekymret for at Airbnb skal bli en konkurrent i fremtiden, avslutter Sivertsen.

Rapporten er laget i samarbeid mellom Innovasjon Norge, Horwath HTL og DNB.

Last ned hele rapporten digitalt HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!