Tidlig onsdag morgen ble det sendt ut en epost til et ukjent antall mottakere fra en adresse som tilsynelatende skulle være Widerøes kundesenter. – Første tegn til phishing-forsøk ble oppdaget klokken 03:45 natt til onsdag, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli.
Det er så langt ukjent hvor mange eposter som er sent med [email protected] som avsender. Selskapets systemer har stoppet mer enn 6000 eposter.
Epostene har E-faktura som avsender og Apple-konto informasjonen kredittkort XX-5126 har vært utløpt !» i emnefeltet.
Fra: E-faktura © <[email protected]>
Dato: 14.10.2020 06:39 (GMT+01:00)
Til: [email protected]
Emne: Apple-konto informasjonen kredittkort XX-5126 har vært utløpt !
Det kan se ut som at det primært er epostadresser som ender med @online.no som er plukket ut i pishing-forsøket. Widerøe kan ikke utelukke at den også har gått til andre typer epost-adresser, og ber alle kunder være på vakt.
– Første tegn til phishing-forsøk ble oppdaget klokken 03:45 natt til onsdag, forteller kommunikasjonssjef i Widerøe Catharina Solli.
– Vi oppfordrer mottakere av eposten om å ikke åpne eposten, men slette den direkte, avslutter hun
Flere nyheter om Widerøe finner du HER