logo-white

Nytt drosjeregelverk utsettes til 1. november 2020

– Drosje er en viktig del av det totale transporttilbudet i Norge. Som følge av covid-19-utbruddet har det vært en nedgang i etterspørselen etter drosjetjenester på opp mot 90 prosent. Det er også usikkerhet rundt andre forutsetninger for ikrafttreden. Derfor vil regjeringen legge fram forslag for Stortinget om å utsette ikrafttreden av endringene i drosjereguleringen til 1. november 2020, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Taxi - Drosjer - Kø - oppstilling - Taxilover - samferdselsdepartementet
Drosjereformen utsettes i fire måneder – til 1. november 2020 (Foto: Samferdselsdepartementet)

Opprinnelig skulle drosjereformen, som skal sikre bedre konkurranse og bedre tilbud til de reisende, tre i kraft 1. juli 2020. Utsettelsen som nå foreslås, skal bidra til å redusere konsekvensene av covid-19 for drosjetilbudet, og sikre et godt og kontinuerlig tilbud på kort og lang sikt.

– Vi mener det vil være krevende for drosjenæringen å gå inn i en periode med reform og nye rammebetingelser midt i en veldig vanskelig økonomisk periode, som følge av covid-19-utbruddet. Vi må sikre at drosjenæringen har mulighet til å være med i konkurransen mot nye aktører og bidra til et kontinuerlig og tilfredsstillende drosjetilbud fremover. Dersom store deler av den etablerte næringen blir borte før nye aktører har etablert seg med et stabilt tilbud, vil det gå utover tilbudet til publikum, sier Hareide.

Covid-19-utbruddet har også medført usikkerhet om andre viktige forutsetninger for ikrafttredelsen, blant annet kapasiteten hos Statens vegvesen for å kunne avvikle førereksamen og løyvemyndighetenes forberedelser for reformen.  

Å få på plass den vedtatte reguleringen av drosjemarkedet så raskt som mulig er viktig for å legge til rette for et mer velfungerende marked. En utsettelse på fire måneder kan imidlertid gi etablerte aktører rom for å komme i en noe mer normal situasjon.

Det vil også sikre løyvemyndighetene nødvendig tid til forberedelse og gi Statens vegvesen mulighet til først å kunne avvikle de betydelige køene de allerede har på avleggelse av andre prøver. Samtidig blir utsettelsen ikke blir for lang, av hensyn til aktører som ønsker å etablere seg i dette markedet.

Les også: Alle fylkene vil utsette ny taxilovOpposisjonen vil revurdere taxilovenTaxisentralene forbereder seg til frislippetTaxiforbundet tror frislippet oppheves etter 2021

Flere relaterte saker finner du HER, HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Fra 6. mai er det ikke lenger tillatt å kjøre elbil i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Forbudet gjelder hele døgnet uavhengig av om det er passasjerer i bilen eller ikke. (Bilde/Illustrasjon: Statens vegvesen)

Oslo og Akershus: Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet

(Foto: Daniel Breece / Westsweden)

Nye sykkelruter i Sveriges beste graveldestinasjon

(bildekilde: sceenshot / strawberry.no)

Strawberry utvider porteføljen i Finland med et tidligere fengsel

Jobbe fra bassengkanten? Vær sikker på at du surfer sikkert først (Bilde: Pexels)

Slik surfer du sikkert under sommerferien

Visby - Gotland - Sverige

Vinn en gullbillett til Gotland – Sveriges fantastiske sommerøy!