logo-white

Norwegian Cruise Line Holdings baner vei for nullutslipp med nye klimamål

Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. (NCLH), selskapet bak Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises og Regent Seven Seas Cruises, har offentliggjort en oppdatert klimastrategi. Oppdaterte tiltak for reduksjon av utslipp av drivhusgasser (GHG) skal hjelpe selskapet med å nå de langsiktige målene om nullutslipp innen 2050. Tiltakene er en del av bærekraftsprogrammet, Sail & Sustain, og bygger på tre pilarer: effektivitet, innovasjon og samarbeid. Blant annet forberedes to av selskapets planlagte Prima Class-skip til å bruke metanol i fremtiden.

Harvest Caye i Belize, Karibien (Bildekilde: NCL.com)

Selskapets nye delmål for reduksjon av drivhusgasser omfatter:

  • 10% reduksjon av drivhusgasser innen 2026 og 25% innen 2023, sammenlignet med 2019 målt per kapasitetsdag.[1]
  • Målene omfatter utslipp fra selskapets skip, øyer, og fasiliteter (scope 1 og 2) i tillegg til upstream brensel- og energirelaterte aktiviteter, herunder well-to-tank utslipp (del av scope 3). Dermed dekker målene de samlede utslippene som følge av selskapets brenselforbruk.
  • Delmålene setter kursen for selskapets mål om nullutslipp i 2025. Nullutslipp omfatter hele selskapets GHG-avtrykk, inkludert det store nettverket av leverandører og partnere på tvers av hele verdikjeden.

– Vi er stolte av å styrke vår klimastrategi og ytterligere styrke våre forpliktelser med milepæler for reduksjon av klimagasser. Det vil hjelpe oss å nå det ambisiøse målet vårt om nullutslipp innen 2050. Hvert ledd i virksomheten, fra land til skip, er ansvarlige for å designe, levere og vise resultater for å redusere Co2. Styret har hevet forventningene og innført delt ansvar og insentiver for hele ledergruppen på dette området. Nylig tok vi et stort skritt mot nullutslipp-målsetningen, da vi annonserte at to av våre kommende Prima Class-skip skal være klare for å bruke grønn metanol når de sjøsettes, sier Harry Sommer, kommende President og Chief Executive Officer for Norwegian Cruise Line Holdings Ltd.

For å styrke innsatsen ytterligere aktiverer og mobiliserer NCLH alle ansatte, havner og destinasjoner, leverandører og partnere, i tillegg til gjestene, til å handle nå og bidra til den transformative reisen.

Norwegian Joy på cruise i Alaska (Bildekilde: NCL.com)

Klimastrategi er senteret rundt de tre pilarene

Den oppdaterte strategien fokuserer innsatsen rundt effektivitet, innovasjon og samarbeid.

Effektivitet

Selskapets fokus på å optimalisere bruken av den eksisterende flåten kan ha øyeblikkelig effekt på strømforbruket ombord, spare brennstoff og minske utslippet av drivhusgasser. Det krever løpende investeringer i systemer og teknologier, som for eksempel oppgradering av «HVAC-systemer» og systemer for gjenvinning av overskuddsvarme, i tillegg til driftsforbedringer av ruteplanlegging og optimalisering av hotelldrift.

Driftsendringene krever data, opplæring og ansvarlighet, og derfor bygger og investerer selskapet i interne systemer og prosesser, slik at mannskapet og gjester kan bruke skipene så effektivt som mulig.

Innovasjon

På innovasjonssiden ligger fokuset på langsidige løsninger og teknologi, som de som støtter muligheten for å bruke grønne alternativer til brensel. Siden 2022 har selskapet gjennomført vellykkede tester av brenselsblandinger på flere skip med 30% biodynamisk brensel og 70% marint drivstoff.

Selskapet mener at biodiesel kan være med på avkarboniseringsreisen, mens mere langsiktige løsninger testes og skaleres.

På lang sikt ser selskapet på grønn metanol som en lovende løsning. Derfor ble det nylig annonsert at de to siste Prima Class-skipene, som leveres i 2027 og 2028, modifiseres for å kunne bruke grønn metanol som brensel.

Selv om det i fremtiden vil være behov for ytterligere endringer for å muliggjøre bruk av metanol sammen med tradisjonelt marint drivstoff, forsterker nyheten og innsatsen selskapets dedikasjon til avkarbonisering. Bruken av grønn metanol vil kunne resultere i en drastisk reduksjon i utslipp, som en reduksjon av Co2 på opp til 95%.

Egenskapene til grønn metanol gjør det dessuten mulig å fortsatt lagre konvensjonelt drivstoff og bunkring. Dette betyr færre endringer sammenlignet med andre nye drivstoff på markedet. Produksjonen av grønn metanol er imidlertid fortsatt i et tidlig stadium, og vil kreve investeringer for å kunne skalere opp til global distribusjon og forbruk.

Samarbeid

Veien til nullutslipp er kompleks og krever et solid samarbeid på tvers av selskapets interessentnettverk, herunder leverandører, lokalsamfunn, regjeringer og NGOer, som i fellesskap skal sørge for løsninger på klimaforandringene. Selskapet utforsker løpende muligheten for nye partnerskap, som kan fremme arbeidet med å utvikle grønne brensel, så vel som global infrastruktur i forhold til produksjon, lagring og distribusjon av disse drivstoffene.

I tillegg ser selskapet på samarbeider på tvers av sektorer som kan virke som en katalysator for effektiv og akselerert utvikling. Derfor er selskapet et aktivt medlem av bransjeforeninger som Metanolinstituttet og flere andre regionale fora. For eksempel er selskapet blant grunnleggerne av Pacific Northwest to Alaska Green Corridor, et samarbeid mellom havner, myndigheter og cruiseoperatører i regionen som utforsker en grønn korridor til sjøs, med mål om å utplassere skip og operatører uten klimagassutslipp i området mellom Alaska, British Columbia og Washington.

I tillegg er selskapet en del av aktive samarbeider med mange havner om å få fart på bruken av landstrøm. Mens utbyggingen av landbasert infrastruktur pågår, er selskapet i ferd med å utstyre egne skip med nødvendig teknologi. Målet er at om lag 70% av flåten er klare for å operere med landstrøm i 2025.

– Det er oppmuntrende å se den betydelige fremgangen og momentet på tvers av sektorer for å redusere klimagasser. Det gjenstår imidlertid grunnleggende utfordringer for cruiseindustrien, for å kunne avkarbonisere fullt ut innen 2050. I stedet for å vente på at utfordringene skal løses, er strategien vår å handle nå. Vi implementerer løsninger for økt effektivitet i dag, skaper innovative løsninger for fremtiden og samarbeider med interessentene våre. Strategien bygger på god styring og effektiv risikostyring, samtidig som vi jobber for å fremme klimainnsatsen og styrke bedriften vår, sier Jessica John, Vice President for ESG, Investor Relations og Corporate Communications hos Norwegian Cruise Line Holdings Ltd.

Flere artikler og nyheter om NCL – Norwegian Cruise Line finner du HER

[1] Capacity Days is defined as Berths available for sale multiplied by the number of cruise days for the period for ships in service.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!