logo-white

TVNorge sender norske OL-favoritter direkte

De største OL-øvelsene sett med norske øyne blir sendt direkte på TVNorge under vinterens OL i Beijing, som starter offisielt førstkommende helg 5. februar. Det gjelder blant annet langrenn, kombinert, skiskyting, hopp og alpint. Seere kan få tilgang til alle øvelsene på Discovery+ ved å registrere seg som bruker.

Hanne Nistad Sekkelsten  Direktør - Medietilsynet
Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling (Foto: Medietilsynet)

Enkelte øvelser blir også vist på Eurosport Norge. I tillegg vises alle øvelsene på strømmetjenesten Discovery+. Se hele sendeskjemaet til Discovery HER (ekstern lenke)

Discovery opplyser at nye brukere får gratis tilgang under hele OL. 

Norske reklameregler gjelder kun for TVNorge 

TVNorge er etablert i Norge og må derfor følge norske reklameregler.  

– Det innebærer at det ikke kan vises mer enn 12 minutter reklame per time og at reklameavbrudd ikke skal plasseres slik at det i for stor grad går ut over seeropplevelsen, sier Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet. 

De norske reklamereglene gjelder altsåfor sendingene på TVNorge, men ikke på Eurosport Norge eller Discovery+. 

– Eurosport Norge og Discovery+ er kanaler som ikke er underlagt norske regler for kringkasting. Medietilsynet kan derfor ikke føre tilsyn av reklamereglene overfor disse kanalene, sier Sekkelsten. 

Regler for reklame på delt skjerm og sponsede sendinger 

Reklamen kan ifølge de norske reglene sendes på delt skjerm i begivenheter som foregår uten opphold.  

– Det betyr at skjermen deles i to når reklameinnslaget kommer, slik at reklame og programinnhold vises samtidig. Ser du for eksempel på femmila, kan du fortsatt se sendingen mens reklamen vises, sier Sekkelsten.  

Reklamedelen av skjermen skal merkes tydelig, slik at det ikke er tvil om hva som inngår i reklameblokka og hva som er den ordinære sendingen. 

Dersom sendingene er sponset, skal det opplyses om dette. Det skjer normalt ved at det vises sponsorplakater før og etter sendingene, og i forbindelse med reklameavbrudd.  

– Sponsorplakater er ikke det samme som reklame, og inngår ikke i den maksimale reklametiden på 12 minutter per time, sier Sekkelsten. 

Les mer om de norske reglene for tv-reklame på Medietilsynets nettsider HER (ekstern lenke)

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!