logo-white

Norske destinasjoner mer attraktive – svakere krone ga de besøkende mer for pengene

Selv om nordmenn på utenlandstur betalte mer i snitt per hotellovernatting i 2015 enn året før, gjorde fallende oljepriser og en svakere kronekurs samtidig norske destinasjoner mer attraktive. Den ferske rapporten “Hotel Price Index fra Hotels.com viser at Norge er i vinden som reisemål.

Hotel Maritim - Scandic - Rica - Haugesund
Hotel Maritim i Haugesund med statuen av “bysbarnet” Marilyn Monroe i forgrunnen (©otoerres)

Den svake norske kronen var godt nytt for reisende, som opplevde at pengene deres rakk lenger i Norge enn tidligere. Snittprisen for hotellovernatting i Norge økte med bare én prosent i 2015 sammenlignet med året før, en tendens som også gjelder i resten av verden.

Isabelle Pinson er Vice President for EMEA for merkevaren Hotels.com. Hun mener at den norske naturen er et av Norges virkelige trekkplastre.

– Norges fjorder, nordlys, midnattssol og fauna gjør landet unikt, og sørger for at det tiltrekker seg reisende fra både inn- og utland, sier hun.

Det er naturlig nok svenskene som oftest tar turen over grensen for å besøke oss, men tall fra SSB viser en formidabel økning på hele 80 prosent i antall overnattinger fra kinesiske tilreisende, sammenlignet med året før. Dette bekrefter Kina som et betydelig reiselivsmarked i vekst for norske destinasjoner. Stadig flere norske aktører lanserer markedsaktiviteter i Kina for å øke turismen herfra, både på grunn av det enorme potensialet i antall reisende, og fordi forbruket blant kinesiske turister har hatt en kraftig økning.

Gjennomsnittspriser fra Hotel Price Index fra Hotels.com

Endring i prisen på overnatting for flere populære norske reisemål

Med en nedgang i gjennomsnittlig pris betalt per natt, og en snittpris på under tusenlappen, er det ingen tvil om at besøkende til Plankebyen fikk valuta for pengene de brukte på overnatting. Fredrikstad opplevde en nedgang på 9 prosent i snittpris per hotellovernatting, tett fulgt av Molde, som fikk en nedgang på 7 prosent. Også oljebyen Stavanger hadde nedgang, noe som blant annet kan skyldes endringene i oljeprisen og nedbemanningene i kjølvannet av dette. Snittprisen per natt holdt seg likevel over tusen kroner. Den høyeste prosentvise økningen i snittpris per overnatting ble registrert i Bodø, der den var på 8 prosent.

Reisende som la turen til Oslo, opplevde en gjennomsnittlig økning i hotellprisen på 4 prosent, mens de som tok turen over fjellet til vestlandshovedstaden Bergen betalte 6 prosent mindre per natt i 2015 sammenlignet med året før.

Endringene i snittprisen på overnatting varierte for de mest populære reisemålene i Norge, og andelen som falt sammenlignet med andelen som økte var omtrent 50/50.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten