Nye Veier AS har prioritert fem veistrekninger i første fase. Flere av de verste ulykkesveiene vil nå få bedre standard. – At Nye Veier prioriterer å bygge ut disse strekningene først er et resultat av faglige vurderinger i stedet for politiske hilsner hjem. Vi er svært glade for å se at det er de farligste veiene som blir tatt først, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund.
Fanesak
Etableringen av et statlig veiselskap har lenge vært en NAF-fanesak. Allerede i 2014 la NAF, som representerer 500 000 trafikanter, frem sin modell for finansiering og utbygging av riksveiene.
– Vei- og baneutbygging har i årtier vært preget av for lang planlegging og stykkevis utbygging. Nå er retningen og de økonomiske rammene gitt av Stortinget, men det er opp til fagmiljøene å prioritere pengebruken, sier Sagedal.
Ikke avhengig av årlige bevilgninger
NAF mener det er viktig at de store prosjektene ikke skal være avhengige av årlige bevilgninger.
– Dette sikrer oss mer vei for pengene og at veistrekninger får sikker finansiering for helhetlige prosjekter, sier Sagedal i en kommentar.