logo-white

MSC Cruises utvider sin plan for landstrøm

Minst 15 av havnene MSC Cruises anløper vil ferdigstille nye landstrømsanlegg mellom 2024 og 2026. Rederiet vil ta i bruk landstrøm så snart anleggene står klare.

MSC Euribia (Fotokilde: MSC Cruises)

MSC Cruises om rederiets plan for landstrøm

Minst 15 nye havner mellom 2024 og 2026 vil kunne tilby landstrøm over elektrisitetsnettet og bidra til MSC Cruises’ forpliktelse til å redusere karbonutslipp i skipsfarten.

Den nye landstrømplanen for 2024-26 inkluderer to norske havner i Stavanger og Nordfjordeid; de italienske havnene Civitavecchia, Genova, La Spezia, Napoli og Trieste; Barcelona og Valencia i Spania; Miami, USA; København, Danmark; Marseille, Frankrike; Rotterdam, Nederland; Valletta, Malta og Stockholm, Sverige.

Alle skip i Explora’s flåte vil ha den nødvendige teknologien for å koble seg på landstrøm. MSC Cruises og Explora vil koble seg til landstrøm alle steder dette tilrettelegges for. 

Bruk av landstrøm fjerner skipenes behov for å holde skipsmotoren i gang under havneanløp og reduserer utslipp drastisk.

Skipene til MSC Cruises har siden februar 2023 med suksess brukt landstrøm ved havnene i Kristiansand i Norge, og Southampton i Storbritannia. Senere i sommer skal selskapet teste anlegget ved havnen i Haugesund, Norge. Det er også planlagt testing av landstrømsanlegg allerede i 2023 for MSC Cruises’ skip i Bergen og Ålesund.

MSC Cruises vil også bruke landstrøm i de tyske havnene i Hamburg denne vinteren og i Kiel sommeren 2024.

MSC Cruises signerte i fjor en intensjonsavtale med Cruise Baltic om landstrøm i Østersjøområdet. Cruise Baltic har 32 havner og destinasjoner i sin region som har forpliktet seg til å øke antall landstrømanlegg.

Landstrømkapasitet har vært montert på alle MSC Cruises nye skip som standard siden 2017, og sammen med ettermonteringer på andre fartøyer, er 67 prosent av MSC Cruises skipsflåte utstyrt med teknologien. Flere skip vil få utstyr for landstrøm ettermontert når havnene på deres seilruter gjør landstrøm tilgjengelig.

– Landstrøm er en viktig faktor på vår reise mot netto null drivhusgassdrift (GHG). Alle våre skip bygget etter 2017 er utstyrt med mulighet for å koble til lokale strømnett, og vi ruller ut ettermontering på de andre fartøyene i flåten vår, sier Linden Coppell, VP Sustainability & ESG, MSC Cruises.

Coppell fortsetter:

– Vår landstrømplan demonstrerer vår ambisjon og at vi er fullt forpliktet til å redusere utslippene fra skipene våre, også mens vi er i havn. Vi har investert tungt i hybride rensesystemer for eksos for å redusere lokale utslipp, og vi trenger nå at flere europeiske havner introduserer landstrøm så raskt som mulig. Gjennom store reduksjoner i utslipp, oppfyller vi vår forpliktelse overfor kystsamfunnene og havnene våre skip besøker.

– Sammen med bruken av LNG-drivstoff, forbedring av energieffektivitet, innovativ behandling av avløpsvann og resirkulering av avfall, gjør vi store fremskritt i å ta vår del av ansvaret for å håndtere klimaendringer og beskytte verdenshavene, avslutter hun.

Det nydøpte flaggskipet MSC Euribia har det mest energieffektive designet noensinne og gjorde en historisk seilas denne måneden da skipet seilte fra Frankrike til Danmark og demonstrerte potensialet i fornybar bio-LNG for å oppnå netto null utslipp.

Flere nyheter og artikler om MSC Cruises finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker