logo-white

Mona Lisa med kunstig intelligens blir talsperson for Danmark

Reiselivsorganisasjonen VisitDenmark ønsker å sette «hyggelandet» på kartet som motgift mot bucketlist-turisme og har nå lansert en ny aktiveringskampanje. Ved å bruke kunstig intelligens kommer Mona Lisa, Frihetsgudinnen og andre ikoniske turistattraksjoner til live med et enkelt budskap: Ikke kom til meg – besøk Danmark i stedet. Bortsett fra den frekke tilnærmingen, skiller kampanjen seg ut ved å være fullstendig skrevet av kunstig intelligens.

Ny kampanje: Mona Lisa blir talsperson for Danmark (Foto: Visit Denmark)

Mona Lisas mystiske smil har forundret folk i over fem hundre år – men har du noen gang lurt på hva hun ville sagt hvis hun fikk sjansen til å snakke?

Nå har hun, sammen med en rekke andre ikoniske attraksjoner, kommet til live i en serie videoer laget av kunstig intelligens. De forskjellige kunstverkene sier fra og råder potensielle besøkende til å unngå turistfeller og heller reise til Danmark.

Når reisende søker mer autentiske opplevelser, fremhever Danmark at et besøk til landet ikke handler om å krysse av for de mest kjente severdighetene, men snarere å snuble over de mange små og store perler som skjuler seg rundt hvert hjørne av det lille skandinaviske landet.

En kunstig kampanje for en autentisk ferie

Kampanjen er unik ved at både manus og det visuelle er skapt av kunstig intelligens. Mens nye teknikker som «deepfake» og «motion synthesis» har blitt brukt for å bringe bilder til live de siste par årene, gjør tillegget av et skript generert fullstendig av AI det til en av de første kampanjene som kombinerer de to teknologiene.

Flemming Bruhn, markedsdirektør i VisitDenmark forklarer:

– Skriptene er 100 % generert av AI – vi har ikke skrevet et eneste ord – vi har bare fjernet setninger som ble for lange eller rett og slett ikke var riktige. Selv om det føltes noe risikabelt å legge hele kampanjen i hendene på kunstig intelligens, er vi glade for å være i forkant av reiselivsnæringen, ved å bruke banebrytende teknologi for å bringe våre kreative visjoner og budskap til live.»

Turistattraksjoner er ikke så attraktive lenger

En fersk studie i Storbritannia, Tyskland og Sverige viste at overfylte turiststeder og landemerker er blant de to viktigste årsakene til ferieskuffelse (54 %). Dagens reisende er ute etter å finne skjulte perler og opplevelser utenfor allfarvei i stedet for å krysse av en lang liste med mainstream-attraksjoner.*

– Fra et markedsføringsperspektiv gjør dagens trender Danmark mer relevant som feriested, sier Flemming Bruhn.

– Vi er åpenbart alltid talsmenn for Danmark. Men som et land som ikke har én hovedattraksjon, men heller en overflod av mindre, unike opplevelser i alt fra natur til kultur, passer Danmark perfekt til ønsket om ‘den mindre reiste veien’ og vi ønsker ‘Explorister’ velkommen til landet med de mange hverdags undre.»

*Undersøkelse utført av YouGov på vegne av VisitDenmark, november 2022

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport