logo-white

Mallorca med ny strategi for bærekraftig turisme

Mallorcas regjering satser på en ny strategi for turisme på øya. Den nye strategien for middelhavsøya, som besøkes av tusenvis av nordmenn hvert år, har som mål å beskytte og bevare det øyas mange turister elsker så høyt – den vakre naturen, kulturskattene og den lokale maten – men i bedre harmoni med lokalbefolkningen og med bærekraft i tankene.

Cala Pi - Strand - Llucmajor - Mallorca
Cala Pi er lokalbefolkningens favoritt på det sydlige Mallorca (Fotokreditt: Ayuntamiento Llucmajor)

Den nye strategien er tilpasset det endrede reiselivslandskapet og klimaet. Strategien staker dermed ut en ny kurs for hvordan turismen på Mallorca vil utvikle seg i årene som kommer. I erkjennelse av viktigheten av bærekraft og en mer ansvarlig reisepraksis er målet med strategien å bevare Mallorcas naturlige miljø og kulturelle rikdom og sikre øyas langsiktige velstand og lokalsamfunnets velvære.

Strategien er i tråd med en rekke av FNs 17 globale mål. Det inkluderer også målene for COP28, slik som målet om å bekjempe klimaendringene og håndtere de økonomiske, sosiale og miljømessige konsekvensene av disse. Verdensmålene og COP28 har også inspirert og ført til strategiens fire hovedfokusområder: Klima, samfunn, sameksistens og delt ansvar.

I tillegg fungerer Responsible Tourism Statement fra Cape Town (2002) som et referansepunkt for hvordan den nye strategien ser på turisme: En balansert integrering av bærekraft, sameksistens og respekt for det naturlige miljøet. I erklæringen heter det blant annet at reisemål som er de beste stedene å bo, også er de beste stedene å besøke.

Les mer om Mallorca HER og om Palma HER – Flere artikler om Mallorca finner du HER

Kampanjens logo (fotokilder: fundaciomallorcaturisme.net/related.dk)

M-A-L-L-O-R-C-A

Konkret består strategien av åtte oppfordringer – én for hver bokstav i Mallorca.

Det er M for Mallorca is our temporary home, let’s care of it as our own, med fokus på at øya fungerer som et midlertidig hjem for turister mens de er på ferie på øya. Dermed oppfordres turister til å passe på øya som om den var deres eget hjem.

A står for Appreciate and Protect, Nature will reflect, som oppfordrer besøkende til å ta vare på naturen når de oppholder seg i den, for eksempel ved å holde seg til merkede stier på turveien.

Den første L-en står for Leave only footprints of unforgettable memories, som oppfordrer reisende til å begrense klimaavtrykket under reisen ved for eksempel å ta offentlig transport, minimere vannforbruket og velge overnattingssteder som fokuserer på bærekraft.

Den andre L-en står for Local matters: Buy, Consume, Live Local, som oppfordrer turister til å kjøpe lokale produkter og mat.

Observe marine life: Take only Photos, Kill Nothing but Time oppfordrer turister som liker å utforske livet under havoverflaten, til å nyte naturen uten å røre eller skade den.

Rs to save the environment; Reuse, reduce and recycle skal blant annet få flere turister til å huske å sortere avfall.

C står for Communities at heart. Glocal Guest: Global Tourist, Local Heart. Med dette oppfordres turister til å beskytte lokalsamfunnene og vise respekt for eventuelle lokale naboer.

Til slutt står A for A wonderful destination to live in and, at the same time, visit and enjoy, som fokuserer på bedre sameksistens mellom turisme og lokalbefolkningen.

Strategien ble kunngjort på den store reisemessen World Travel Market i London 7. november 2023.

Les mer om strategien HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!