logo-white

Langdistanseruter koster: Milliardtap for Norwegian ?

Dreamlinerproblemer i fleng, innleide fly i hopetall, pluss en  velfylt kurv med vrangvilige fagforeninger både innenfor – og ikke minst utenfor selskapet. Norwegians langdistansesatsing har kostet skjorta og vel så det.

Norwegians Dreamliner på London - Gatwick. Oppstarten av langdistanserutene har så langt vært et økonomisk mareritt for selskapet. (foto: Norwegian)
Norwegians Dreamliner på London – Gatwick. Oppstarten av langdistanserutene har så langt vært et økonomisk mareritt for selskapet. (foto: Norwegian)

Norwegian har – ifølge den norske avisen Dagens Næringsliv, tapt mellom 900 millioner og én milliard på langrutene siden oppstarten sommeren 2013 – DVS på knapt halvannet år.

Tapene fordeler seg slik: Rundt 600 millioner i forbindelse med forsinkelser, teknisk trøbbel og innleie av ekstrafly, samt mellom to og tre hundre millioner kroner i tapte billettinntekter.

– I oppstarten er det mye nytt mannskap som skal læres opp og nye fly skal settes i trafikk. Det er umulig å tjene penger når en starter et helt nytt flyselskap, med mindre man er helt alene i markedet, sier Norwegiansjef Bjørn Kjos til avisen.

Analytikere Dagens Næringsliv har snakket med tror at Norwegians langdistanseruter kan gå med et nullresultat tidligst i 2015 – dersom alt faller på plass.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker