logo-white

Wizz Air-investering kritiseres

Parat sendte i februar en oppfordring til Statens Pensjonsfond om å revurdere fondets investeringer i Wizz Air. Nestleder i Parat, Anneli Nyberg, er kritisk til svaret som nå har kommet tilbake.

Airbus A 320 - Wizz Air - Stavanger lufthavn Sola
Parat kritiserer Oljefondets investering i lavprisflyselskapet Wizz Air (Foto: ©otoerres)

Parat har lenge vært kritisk til Wizz Air, der Norge ifølge oversikt over aksjebeholdningen til Norges Bank Investment Management (NBIM), fortsatt eier 0,70 prosent av aksjene i dette selskapet. En eierandel som tilsvarer rundt 360 millioner norske kroner, ifølge fondets egen oversikt.

Dialog uten resultater

Anneli Nyberg sier Parat tidligere i år oppfordret etikkrådet for Statens pensjonsfond utland om å gå i dialog med Wizz Air, alternativt salg av aksjene i selskapet.

– Vårt mål med oppfordringen er å få Wizz Air til å anerkjenne arbeidstakeres rett til å organisere seg og inngå kollektive avtaler. Slik dialog kan vi ikke se har noen innvirkning på ledelsen av selskapet og vi mener derfor Statens pensjonsfond utland må markere seg og selge sine aksjer, sier Nyberg.

Hun sier svaret fra etikkrådet ikke er godt nok og mener andre virkemidler må tas i bruk når dialog ikke fører frem.

– Vi mener Norge som eiere må ta et større ansvar når det gjelder Wizz Air. Vi har sett at mange andre land nå stiller strengere krav til dette selskapet. Det er ikke lenge siden det danske pensjonsfondet solgte sine aksjer i selskapet, fordi de anså det som uetisk å investere i Wizz Air. Norge bør heller ikke støtte et selskap som bryter menneskerettigheter, utnytter ansatte og motarbeider organisasjonsretten, sier Parats nestleder.

Statens Pensjonsfond tror på fortsatt dialog

I svaret Parat har fått fra etikkrådet skriver direktør i Eierskapsavdelingen, Carine Smith Ihenacho og leder for bærekraft og eierskapsavdelingen Wilhelm Mohn, at Statens pensjonsfond utland følger opp saken. Ifølge dem har de har en pågående dialog med styret og ledelsen i Wizz Air om selskapets oppfølging av arbeidstakeres rettigheter.

– I dialogen kommuniserer vi tydelig våre forventinger om at selskapet respekterer menneskerettighetene, inkludert arbeidstakeres rettigheter, samt at det bør ha dialog med sine ansatte og deres representanter, skriver Ihenacho og Mohn.

– Mener investering i Wizz Air ikke er bærekraftig

Nyberg mener Wizz Air er et selskap som ikke anerkjenner fagforeninger, utnytter arbeidstakere og bedriver sosial dumping.

– Vi er også kjent med at en rekke investorer i desember utfordret Wizz Air knyttet til arbeidstakeres rettigheter. Etter vår vurdering er det vanskelig å se at en investering i Wizz Air skal være en bærekraftig investering. Det er snarere en investering i et selskap som helt åpenbart bryter det vi oppfatter som grunnleggende rettigheter, organisasjonsfrihet og de etiske normene vår samfunnsmodell bygger på, sier hun.

Wizz Airs øverste leder, József Váradi, har ved en rekke uttalelser til norske og utenlandske medier uttalt at selskapet ikke ønsker at de ansatte organiserer seg, og at de ikke forholder seg til fagforeninger. Wizz Air er også i flere rettsinstanser, blant annet i en høyesterettsdom, dømt for urettmessig oppsigelse av ansatte som organiserer seg i fagforeninger.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!

Ibsens Hotel modtager Travelers' Choice Award 2024 (Foto: Ibsens Hotel / Arthur Hotels)

Ibsens Hotel modtager Travelers’ Choice Award 2024

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål