Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer sank med to prosent fra november til desember. Tolvmånedersveksten endte på 8,9 prosent. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
– Det var ventet at prisene ville falle i desember fordi julen er høytid for tilbudskampanjer fra butikkene. Det skjerper konkurransen, og presser prisene til glede for forbrukerne. Denne utviklingen ser vi også i år, samtidig som årsprisveksten går litt ned i forhold til november, sier Bendik Solum Whist, direktør i Virke dagligvare.
SSB fremhever at det er typiske julevarer som bidro til prisnedgang i desember, som sjokolade, svinekjøtt, klementiner, grøt og kaffe.
– Prisveksten i 2023 var unormalt høy, noe som henger sammen med store prisøkninger i alle deler av verdikjeden for mat, inkludert strøm, drivstoff og råvarepriser. For både kjøpmennene og norske forbrukere er en lavere og mer forutsigbar prisvekst å foretrekke. Vi håper derfor det blir gjennomgangsmelodien i 2024, sier Whist.