Midt i krevende tider for norsk og internasjonal luftfartsbransje, mangler det ikke på interkontinentale ambisjoner hos flyselskapene.
– Vi ønsker mer interkontinental flytrafikk til Oslo Lufthavn, sa Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen under sin innledning under årets Avinor-konferanse.
Og ønsket deles av både Norwegian og SAS.
– Vi ser for oss at en framtidig interkontinental ekspansjon vestover kan komme på Oslo Lufthavn – og på Arlanda når vi snakker ruter østover, sa konserndirektør for salg og markedsføring i SAS, Eivind Roald.
I dag har selskapet én interkontinental rute fra Oslo – til New York.
Norwegian, som i dag har 7 interkontinentale ruter fra Oslo Lufthavn, pekte også på at nye og mindre langdistansefly kan skape markeder for langdistanseflygninger fra også andre destinasjoner i Norge.
– Med fly av typen Boeing 737 MAX8, er det ikke umulig å tenke seg ruter fra Trondheim til Boston og Dubai, for å ta noen eksempler, sa kommersiell direktør i Norwegian, Thomas Ramdahl.
Trygge på sine modeller
Både SAS og Norwegian er trygge på at de har utviklet forretningsmodeller som de kan bruke til å posisjonere seg i årene framover. Norwegian forbereder seg på økt konkurranse fra Asia og Midt-Østen og satser på at 17 baser i åtte land på tre kontinenter, gir den fleksibiliteten og handlingsrommet selskapet trenger for videre ekspansjon.
– Og vår hovedstrategi er fremdeles at alle skal ha råd til å kjøpe en reise hos oss, sa Ramdahl.
Hos SAS retter man først og fremst oppmerksomheten mot de som gjennomfører 5 eller flere reiser i året, og peker på at denne gruppen utgjør rundt 2,3 millioner personer av de 20 millionene som bor i Skandinavia.
– Vi har klokketro på at det finnes et kundesegment som ønsker et høyt servicenivå og er villig til å betale for dette, sa Roald, og brukte blant annet ruten mellom Stavanger og Houston som et eksempel.