logo-white

Interkontinental agenda på Avinor-konferansen

Midt i krevende tider for norsk og internasjonal luftfartsbransje, mangler det ikke på interkontinentale ambisjoner hos flyselskapene.

Dag Falk Petersen (foto: ©otoerres)
Dag Falk Petersen (foto: ©otoerres)

– Vi ønsker mer interkontinental flytrafikk til Oslo Lufthavn, sa Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen under sin innledning under årets Avinor-konferanse.

Og ønsket deles av både Norwegian og SAS.

– Vi ser for oss at en framtidig interkontinental ekspansjon vestover kan komme på Oslo Lufthavn – og på Arlanda når vi snakker ruter østover, sa konserndirektør for salg og markedsføring i SAS, Eivind Roald.

I dag har selskapet én interkontinental rute fra Oslo – til New York.

Eivind Roald er kommersiell direktør i SAS (foto: ©otoerres)
Eivind Roald er kommersiell direktør i SAS (foto: ©otoerres)

Norwegian, som i dag har 7 interkontinentale ruter fra Oslo Lufthavn, pekte også på at nye og mindre langdistansefly kan skape markeder for langdistanseflygninger fra også andre destinasjoner i Norge.

– Med fly av typen Boeing 737 MAX8, er det ikke umulig å tenke seg ruter fra Trondheim til Boston og Dubai, for å ta noen eksempler, sa kommersiell direktør i Norwegian, Thomas Ramdahl.

Trygge på sine modeller

Både SAS og Norwegian er trygge på at de har utviklet forretningsmodeller som de kan bruke til å posisjonere seg i årene framover. Norwegian forbereder seg på økt konkurranse fra Asia og Midt-Østen og satser på at 17 baser i åtte land på tre kontinenter, gir den fleksibiliteten og handlingsrommet selskapet trenger for videre ekspansjon.

– Og vår hovedstrategi er fremdeles at alle skal ha råd til å kjøpe en reise hos oss, sa Ramdahl.

Hos SAS retter man først og fremst oppmerksomheten mot de som gjennomfører 5 eller flere reiser i året, og peker på at denne gruppen utgjør rundt 2,3 millioner personer av de 20 millionene som bor i Skandinavia.

– Vi har klokketro på at det finnes et kundesegment som ønsker et høyt servicenivå og er villig til å betale for dette, sa Roald, og brukte blant annet ruten mellom Stavanger og Houston som et eksempel.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: Emirates Airline)

Emirates investerer i grønnere luftfart med midler fra eget bærekraftsfond

Kim Kallåk-Ertsås blir ny hotelldirektør ved Clarion Collection Hotel Atlantic i Sandefjord fra 1. juni (Fototkilder: Clarion/Strawberry)

Lokal hotelier hentes til Clarion Collection Hotel Atlantic i Sandefjord

(fotokilde: africa tours / pexels)

Book en drømmeferie til Namibia: En eksotisk rejsedestination, du sent vil glemme

(Fotokilde: Air France KLM)

Air France og KLM: Lojalitetsprogrammet Flying Blue, lanserer en unik statusmatch i Norge

– Lefkas er en av Hellas mest uberørte øyer. Til tross for at øya er lett tilgjengelig med bilferje fra fastlandet, er det ennå ikke så mange turister som har oppdaget denne perlen, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen (Foto: TUI)

To nye greske perler tilgjengelige med TUI