logo-white

Hvordan fungerer Wi-Fi om bord på fly?

Det å måtte slå av elektroniske dingser på flyreiser kan være en frustrerende opplevelse. Det gjelder spesielt hvis man er på forretningsreise og må holde kontakten med sjefen, reiser med rastløse barn eller har lyst til å slå i hjel tid med oppslukende spill fra Folkeriket. Den gode nyheten er at Wi-Fi om bord på fly blir tilgjengelig hos stadig flere flyselskaper. Men hvordan i all verden er det mulig å få stabilt internett 40 000 fot oppe i lufta?

Norwegian-737-300-Hardangerfjorden-Folgefonna
Hardangerfjorden og isbreen Folgefonna sett fra ruteflyet mellom Bergen og Stavanger (foto: ©otoerres)

Det finnes to systemer for å få Wi-Fi på fly, nemlig bakkebasert og satellitt. Luft-til-bakke-Wi-Fi fungerer på lignende måte som en mobiltelefon, der en antenne plassert under flykroppen fanger opp signaler fra en mobilsender.

Når flyet forflytter seg, kobles det ganske enkelt til den senderen som til enhver tid er nærmest. Dette gjør flyet til en slags «hotspot», som passasjerene logger seg inn på for å sende e-poster, ringe og strømme filmer. Dette systemet fungerer imidlertid ikke når flyet flyr over store vannområder, som for eksempel over Atlanterhavet. Det er her satellitter kommer inn i bildet.

Et satellitt-Wi-Fi-system består av et nettverk av stasjonære satellitter. Satellittene får internettsignaler fra bakkestasjoner på jordoverflaten, som satellitten så videresender til satellittantenner plassert på toppen av flykroppen. I likhet med mobilmaster kobles flyet opp på den satellitten som er nærmest flyet.

Satellitt-Wi-Fi opererer på to ulike båndbredder, nemlig bredbånd og smalbånd. Begge gir passasjerene full internettilgang, men smalbåndet er ikke særlig godt egnet for strømming av filmer. På den annen side er dette et rimelig alternativ for flyselskapene.

screenshot - Flykart - Norwegian - Europa - flytur
Hos Norwegian kan du – takket være selskapets wifi, følge med på flyturen: Kurs, høyde, hastighet og hvor flyet befinner seg, samt hvor lenge det er igjen til landing. (screenshot fra en Norwegian-reise)

Wi-Fi om bord – utelukkende positivt?

Installasjon av Wi-Fi ombord på fly er ikke billig. Flyene må tas ut av drift i flere dager, og utstyret som installeres kan fort komme opp i millionklassen. På den annen side blir imidlertid flyselskaper som kan lokke med internett om bord på sine fly foretrukket av passasjerene. Derfor øker antallet flyselskaper med slike tjenester hurtig.

Det er nemlig en stor frykt for å falle bakpå i en allerede svært konkurranseutsatt bransje, der de som ikke følger med i utviklingen risikerer tapt omsetning og i verste fall gå konkurs. De fleste nye flyene som nå ruller ut av fabrikkene hos de store flyprodusentene, kommer med satellittbasert Wi-Fi-tilkobling som standardutstyr.

Vi har blitt så avhengige av å holde oss på nettet at det snart ikke finnes noe sted vi ikke har mulighet til å sjekke e-posten, strømme filmer eller spille hos et nettcasino. Flyreiser var lenge den siste muligheten vi hadde til å få oss noen frakoblede timer. Nå har moderne teknologi sørget for at vi ikke en gang slipper unna når vi er ti kilometer oppe i lufta.

God internettilgang er på den annen side fantastisk og noe alle setter pris på, helt til sidemannen begynner å snakke høylytt tre timer i strekk om forretningsjus med en kollega nede på bakken. Så ettersom Wi-Fi om bord på fly nå har blitt like vanlig som matservering, bør mobiltelefonoppførsel og andre uskrevne sosiale regler på fly fortsatt være gjeldende.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart